De opleiding Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen (IMS) is een ICT-opleiding met 2 afstudeertrajecten: een afstudeertraject Informatiesystemen (IS) en een afstudeertraject Interactive Multimedia Design (IMD). De opleiding is gestoeld op 4 pijlers: ICT, bedrijfskunde, communicatie en vormgeving (deze laatste enkel voor het afstudeertraject Interactive Multimedia Design).Vanaf het eerste jaar kies je één van deze afstudeertrajecten. Het afstudeertraject bevat ongeveer de helft van de studiepunten; de andere helft is gemeenschappelijk.
AFSTUDEERTRAJECT INFORMATIESYSTEMEN
Bedrijven snakken naar deskundigen in het beheer van hun informatie, hun belangrijkste grondstof. ‘Pure’ ICT is hierbij belangrijk, maar er is meer nodig. Wij maken het verschil door ICT te koppelen aan management en communicatie. Dé gezochte combinatie in de beroepswereld.
Je leert informatiesystemen bouwen, onderhouden, ondervragen, ontsluiten. Hiervoor leer je programmeren, databanken en datawarehouses aanmaken en beheren, websites ontwikkelen, computernetwerken configureren, bedrijfsinformatiesystemen opzetten, business intelligence. Maar ook communiceren, presenteren, in groep werken en de basisprincipes van bedrijfskunde en projectmanagement.
AFSTUDEERTRAJECT INTERACTIVE MULTIMEDIA DESIGN
Je leert multimediaproducten ontwikkelen die commercieel, communicatief en conceptueel doordacht en verantwoord zijn, met aandacht voor ‘een sterk idee’ en met de nodige creativiteit. Het gaat hierbij vooral om multimediale toepassingen voor het internet, met nadruk op een goed ontwerp en een sterke communicatieve en informatieve waarde.
Hiervoor leer je (interactieve) websites bouwen, databanken aanmaken, de basis van objectgeoriënteerd programmeren, PHP, Illustrator, Flash, Photoshop, Rich Media Applications bouwen, Interactive marketing. Maar ook communiceren, presenteren, in groep werken en de basisprincipes van bedrijfskunde en projectmanagement.
EINDCOMPETENTIES
De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen. Hij organiseert de informatie en de informatie-infrastructuur.
De jonge professional communiceert omtrent een project professioneel met alle betrokken partijen, zowel mondeling als schriftelijk, in het Nederlands, Frans en Engels. Hij bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing. Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder stress staat.
De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. Hij formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering. Als dienstenleverancier aan interne en externe klanten handelt hij klantgericht en bewaakt hij de klantgerichtheid.
De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Hij levert een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Specifiek voor het afstudeertraject Interactive Multimedia Design:
De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. Hij is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. Hij bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit een eigen idee en visie, maar steeds in samenspraak met andere betrokken partijen. Hij structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. Hij vertaalt interactieve scenario's naar een functionele en ergonomische user interface.
Beroepsmogelijkheden
De opleiding Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen (IMS) is een ICT-opleiding met 2 afstudeertrajecten: een afstudeertraject Informatiesystemen (IS) en een afstudeertraject Interactive Multimedia Design (IMD). De opleiding is gestoeld op 4 pijlers: ICT, bedrijfskunde, communicatie en vormgeving (deze laatste enkel voor het afstudeertraject Interactive Multimedia Design).Vanaf het eerste jaar kies je één van deze afstudeertrajecten. Het afstudeertraject bevat ongeveer de helft van de studiepunten; de andere helft is gemeenschappelijk.
AFSTUDEERTRAJECT INFORMATIESYSTEMEN
Bedrijven snakken naar deskundigen in het beheer van hun informatie, hun belangrijkste grondstof. ‘Pure’ ICT is hierbij belangrijk, maar er is meer nodig. Wij maken het verschil door ICT te koppelen aan management en communicatie. Dé gezochte combinatie in de beroepswereld.
Je leert informatiesystemen bouwen, onderhouden, ondervragen, ontsluiten. Hiervoor leer je programmeren, databanken en datawarehouses aanmaken en beheren, websites ontwikkelen, computernetwerken configureren, bedrijfsinformatiesystemen opzetten, business intelligence. Maar ook communiceren, presenteren, in groep werken en de basisprincipes van bedrijfskunde en projectmanagement.
AFSTUDEERTRAJECT INTERACTIVE MULTIMEDIA DESIGN
Je leert multimediaproducten ontwikkelen die commercieel, communicatief en conceptueel doordacht en verantwoord zijn, met aandacht voor ‘een sterk idee’ en met de nodige creativiteit. Het gaat hierbij vooral om multimediale toepassingen voor het internet, met nadruk op een goed ontwerp en een sterke communicatieve en informatieve waarde.
Hiervoor leer je (interactieve) websites bouwen, databanken aanmaken, de basis van objectgeoriënteerd programmeren, PHP, Illustrator, Flash, Photoshop, Rich Media Applications bouwen, Interactive marketing. Maar ook communiceren, presenteren, in groep werken en de basisprincipes van bedrijfskunde en projectmanagement.