Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Eindproject


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_218
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Moonen Nathalie

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

De eindcompetenties van 2IM (afstudeertraject IMS of IMD)

Eindcompetentie

Leerresultaten

Aangezien het eindwerk alle vakken van IM kan -maar niet moet- integreren, kunnen alle competenties hier aan bod komen. De lijst die hierbij gegeven wordt, bevat daarom enkel die competenties die minimaal aan bod komen. 1. De student spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.

2. De student organiseert de informatie.

3. De student kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.

4. De student genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.

5. De student documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).

6. De student doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).

7. De student werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.

Inhoud

De studenten maken een eindwerk dat moet aantonen dat zij de diverse aspecten van de opleiding verwerkt en geïntegreerd hebben en dat zij dit kunnen toepassen op een gesteld probleem. Hierbij is de richtlijn evenwel dat het moet gaan over een onderwerp dat gerelateerd is aan de opleiding IM. Hiervoor moeten zij de normale onderzoeksdaden stellen (doelstellingen formuleren, relevantie van gegevens bepalen, analyse, motivatie van het thema, conclusies trekken, rapporteren en presenteren). De inhoud van het eindproject moet aansluiten bij het afstudeertraject. Studenten kunnen als alternatief ook kiezen voor een Small Business Project (SBP).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoordeling gebeurt zowel op het proces, het ingeleverde eindwerk als de mondelinge verdediging. De student moet een eindwerkkaart bijhouden waarop minstens 5 contactmomenten met de eindwerkpromotor én de gemaakte afspraken genoteerd worden. Minder dan 5 contactmomenten kan aanleiding geven tot een score van 0 voor het gedeelte procesevaluatie.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%