Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Project 1
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_2548 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Neen |
Docenten
- Rutten Kathleen
- Andries Els
- Heerinckx David
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen Hoger Secundair Onderwijs. Eindcompetenties Twee dimensionale vormgeving 1 en Visualiseren 1.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
IM_AC_11 | IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_06 | IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_06 | IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing. Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
De student onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten. Hij stelt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. Hij leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.
De student staat bij de uitvoering van zijn opdracht in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Voor het vak project betekent dit dat hij oog heeft voor detail en voor een hoogstaande kwalitatieve uitvoering van zijn eigen ontwerp.
De student doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten. Voor het vak project meet hij zijn resultaten en zijn niveau met de resultaten van zijn medestudent en met de betere resultaten van werk van voorgaande jaren (wat een bewezen positief effect heeft op de kwaliteit).
De student werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
De student gaat discreet en ethisch om met informatie.
De student heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
De student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit een eigen idee en visie, maar steeds in samenspraak met andere betrokken partijen.
De student structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. Hij vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface. Hij plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
De student past de principes van grafische vormgeving toe.
De student verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
De student bedenkt en realiseert een visuele structuur vanuit het medium, in samenspraak met andere betrokken partijen en richt de visuele structuur op een welomlijnde doelgroep. Voor project betekent dit dat hij een opdracht kan benaderen en ontwerpen kan maken voor en vanuit verschillende media. Hij vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving. Hij kan een website ontwerpen die aangepast is aan een specifieke doelgroep zowel qua beeldtaal als op gebied van gebruiksvriendelijkheid. Hij kan bovendien bepaalde ontwerpstandpunten innemen en deze communiceren en verdedigen naar de opdrachtgever toe.
Inhoud
Tijdens het projectwerk wordt de student verondersteld zijn kennis uit te diepen onder beperkte begeleiding van één of meerdere docenten.
Tijdens het projectwerk krijgen studenten een concrete opdracht waarmee ze aantonen dat ze de verworven kennis in verschillende praktische en theoretische vakken tot een geheel kunnen integreren.
De student kan conceptueel denken en zijn ideeën visualiseren en communiceren naar zijn opdrachtgevers toe.
Hij kan zich inleven in een doelgroep en stelt de gebruikte beeldtaal af op deze doelgroep.
De student voert onderzoek i.f.v. zijn opdracht en visualiseert de resultaten op een grafisch verantwoorde manier.
Hij maakt daarvoor gebruik van verschillende media en houdt rekening met de specifieke eisen die daarbij van toepassing zijn.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Studenten komen hun project voorstellen en verdedigen. Zij bewijzen een correct ontwerpproces aan de hand van pancartes die zij in de loop van de cursus ontwikkeld hebben. |