Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Kwantitatieve methoden


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_395
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Wit Helga
  • Franssen Vicky Docente

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen SO Excel & wiskunde

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Elementair niveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Elementair niveau

Leerresultaten





De jonge professoinal werkt volgens geldende procedures van kwantitatieve methoden

Levert overzichtelijke berekeningen & grafieken in excel af zodat nazicht mogelijk is.

Werkt accuraat, met oog voor detail.



De jonge professional herkent het type vraagstuk, maakt een univariate of bivariate analyse door een frequentietabel op te stellen voor on- of gegroepeerde waarden, berekent centrum- en spreidingsmaten en analyseert het eventuele verband tussen 2 variabelen adhv de aangewezen techniek.

Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, omschrijft de kern van het vraagstuk en formuleert een persoonlijke oplossing of conclusie.



De jonge professional maakt in Excel statistische verwerkingen via spreadsheets.

Inhoud

De inhoud is geen exhaustieve opsomming en kan dus aangevuld worden in functie van de behoefte aan ondersteuning dmv een kwantitatieve methode vanuit een ander opleidingsonderdeel. 

Hoofdstuk 0: Wiskunde opfrisser

0.1 Lezen van grafiek

0.2 Percentages berekenen

0.3 De regel van 3 & logisch denken

0.4 vergelijking met 1 onbekende

0.5 stelsel van 2 vergelijkingen & 2 onbekenden

0.6 een rechte tekenen

Hoofdstuk 1: Kennismaken met statistiek

1.1 Wat is statistiek

1.2 begrippen

1.3 Oefeningen

Hoofdstuk 2: Meetniveaus

2.1 Nominaal meetniveau

2.2 Ordinaal meetniveau

2.3 Intervalniveau

2.4 Rationiveau

2.5 Samenvatting

2.6 Oefeningen

Hoofdstuk 3: De univariate analyse

3.1. Frequentietabellen

3.1.1 Ongegroepeerde frequentieverdeling

3.1.2 Gegroepeerde meetwaarden of klassen

3.2 Centrummaten

3.2.1 Centrummaten voor ongegroepeerde gegevens 3.2.2 Centrummaten voor gegroepeerde gegevens

3.3 Spreidingsmaten

3.3.1 Spreidingsmaten voor ongegroepeerde gegevens

3.3.2 Spreidingsmaten voor gegroepeerde gegevens

3.4 Eigenschappen van centrum- en spreidingsmaten

3.5 Een toepassing van centrum- en spreidingsmaten

3.6 Oefeningen op centrum- & spreidingsmaten

Hoofdstuk 4: Bivariate analyse

4.1 Kruistabellen

4.1.1 Tabellen en percentages

4.1.2 Grafische voorstellingen

4.2 Verbanden en significantie

4.2.1 Wat is een verband tussen twee variabelen?

4.2.2 Wat is een oorzakelijk verband?

4.2.3 Wat is een significant verband?

4.3 X² toets

4.4 Correlatiecoëfficient & regressieanalyse

4.5 Oefeningen 

Hoofdstuk 5: Presenteren: grafische voorstelling van data

5.1 Type grafieken

5.2 Maken van grafieken met behulp van Excel

5.3 Tips, do’s and don’ts

5.4 Oefeningen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


  • Extra faciliteit = vrijwillige permanente evaluatie
    Studenten krijgen per 2 de kans om tijdens het academiejaar 3 facultatieve opdrachten op te lossen en op afgesproken tijdstippen te verdedigen. De opdrachten worden schriftelijk (uitgeprint) ingediend en mondeling verdedigd aan de PC. Beide studenten moeten in staat zijn inzichtsvragen te beantwoorden. De opdrachten worden onmiddellijk door de docent gequoteerd (standaardscore bij correct opgeloste opdracht is 12/20)

  •  

  • Laattijdig ingediende oefeningen worden niet meer besproken en tellen niet meer mee.




  •  

  • Enkel studenten die de 3 opdrachten hebben ingediend en verdedigd komen in aanmerking voor onderstaande faciliteit

    De student legt het schriftelijk examen af:




  •  

  • indien de student niet geslaagd is op het examen, wordt de score PE (indien die beter is) voor 50% meegerekend in het eindresultaat



  • indien de student slaagt voor het examen, valt de score voor PE weg en telt het examen voor 100%



Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%