Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Inleiding tot programmeren


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_4821
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Messens Anneliese
  • Franssen Vicky Docente

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie

Begincompetentie

 Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_BS_IMS_07IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren.Elementair niveau

Leerresultaten

De student zet technische specificaties om naar een praktische implementatie.



De student gaat een logische structuur opbouwen in een procedurele programmeertaal om op een correcte wijze gegevens te verwerken.

De student heeft aandacht voor de structuur en syntax.

De student stelt steeds een algoritme op volgens een stapsgewijze verfijning, werkt dit uit om uiteindelijk een werkend programma te verkrijgen dat volledig is (alle gevallen dekt) en volledig is uitgetest.

De student schrijft correcte logische voorwaarden die overeenkomen met hetgeen gewenst is.

De student gaat in een programma op een gestructureerde wijze fouten opsporen (herkennen) en corrigeren (verbeteren).

Inhoud

- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen

- invoer en uitvoer

- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch)

- functies: structuur, argumenten

- arrays, strings, samengestelde datatypes in combinatie met functies

- openen, sluiten, wegschrijven, lezen en werken met (sequentiële) files

- mogelijke aanvulling met grotere integrerende oefeningen waar aanvullende topics zullen worden aangebracht (waar nodig gebruik van programmabibliotheken)

- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen

- gebruik van programma ontwerp taal (pseudocode, flowchart)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%