Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Inleiding tot programmeren
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_4821 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Messens Anneliese
- Franssen Vicky Docente
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_07 | IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student zet technische specificaties om naar een praktische implementatie.
De student gaat een logische structuur opbouwen in een procedurele programmeertaal om op een correcte wijze gegevens te verwerken.
De student heeft aandacht voor de structuur en syntax.
De student stelt steeds een algoritme op volgens een stapsgewijze verfijning, werkt dit uit om uiteindelijk een werkend programma te verkrijgen dat volledig is (alle gevallen dekt) en volledig is uitgetest.
De student schrijft correcte logische voorwaarden die overeenkomen met hetgeen gewenst is.
De student gaat in een programma op een gestructureerde wijze fouten opsporen (herkennen) en corrigeren (verbeteren).
Inhoud
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen
- invoer en uitvoer
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch)
- functies: structuur, argumenten
- arrays, strings, samengestelde datatypes in combinatie met functies
- openen, sluiten, wegschrijven, lezen en werken met (sequentiële) files
- mogelijke aanvulling met grotere integrerende oefeningen waar aanvullende topics zullen worden aangebracht (waar nodig gebruik van programmabibliotheken)
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen
- gebruik van programma ontwerp taal (pseudocode, flowchart)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |