Begincompetentie
Eindtermen Secundair onderwijs: levensbeschouwelijke vakken
Leerresultaten
Herkent het type vraagstuk/case, i.c. als een ethisch vraagstuk.
Analyseert bestaande vraagstukken/cases.
Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.
Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.
Formuleert een persoonlijk standpunt.
Analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.
Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.
Stelt relevante vragen.
Weegt alternatieven tegenover elkaar af.
Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante morele criteria.
Verzamelt nieuwe en relevante informatie in een competitieve omgeving.
Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
Komt tot een gefundeerd oordeel rekening houdend met consequenties en beginselen.
Betrekt mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.
Neemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in.
Ziet het belang in van professionele ethiek en ICT-ethiek.
Is in staat aan de hand van een stappenplan ‘Morele oordeelsvorming’ een verantwoorde beslissing te nemen.
Heeft kennis van de regels van professionele ethiek.
Is in staat een fundamenteel vraagstuk uit de ICT-ethiek te analyseren en bespreken.
Inhoud
Zowel in ons professioneel als in ons privé-leven worden we geregeld geconfronteerd met moeilijke, ethische keuzes. De cursus traint de vaardigheid om met dergelijke keuzes om te gaan. We leren de ethische dimensie in ons beroep te herkennen, een ethisch dilemma te analyseren en onze uiteindelijke beslissing te verantwoorden. Hiervoor reikt de cursus de nodige denkgereedschappen aan. We plaatsen deze morele competentie in ons levensbeschouwelijk referentiekader.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Ethiek en weerbaarheid in de informatiesamenleving
- Praktische ethiek. Van dilemma naar standpunt
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |