Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Website automatisatie


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2836
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hens Joris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Webtechnologie 1, Programmeren 1, Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren en Databanken 1

Eindcompetentie

IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
IM_AC_07IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Elementair niveau
IM_BS_IMD_06IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.   Drg   ALG   

De student raadpleegt zelfstandig informatiebronnen en integreert nieuw gevonden informatie met bestaande informatie om zo te komen tot een oplossing voor een specifiek probleem.



IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.   Drg   ALG   

De student probeert zelfstandig nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen, ook wanneer deze niet expliciet in de les aan bod zijn gekomen, startend vanuit zijn bestaande kennis.



IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement   Ele   ALG   

De student plant zijn werk zelfstandig in en zorgt voor de opvolging van de geplande taken om een project tot een goed einde te brengen.



IM_AC_09 - Initiatief nemen.   Drg   ALG   

De student werkt zelf problemen die zich voordoen tijdens het uitwerken van opdrachten zelfstandig af en neemt uit eigen beweging initiatief om zulke problemen de baas te kunnen. Het uitwerken van een project tegen een vastgestelde deadline is de verantwoordelijkheid van de student. De student zoek zelfstandig naar informatie om specifieke problemen op te kunnen lossen. Hierbij kan de student een onderscheid maken tussen geschikte en ongeschikte informatie.



IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.   Ele   ALG   

De student gaat ethisch om met bronbestanden, broncode en libraries die online of in handboeken teruggevonden worden. Plagiaat of het onrechtmatig gebruiken en aanpassen van bestaande broncode kan vanzelfsprekend niet.



IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.   Ele   BS   

De student houdt trends zelf in de gaten en zoekt zelfstandig uit om bepaalde trends zoals AJAX bruikbaar zijn binnen zijn vakgebied.



IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen   Drg   BS   

De student is in staat om principes van OOP toe te passen binnen PHP. Tijdens de implementatie wordt de bedrijfslogica uitgewerkt volgens de aangeleerde regels en security principes.



IM_BS_IMD_06

De student kan een interactieve applicatie ontwikkelen met PHP en MySQL. Ook de principes van AJAX kunnen door de student worden toegepast in allerlei scenario's met behulp van een javascript framework zoals jQuery.

Inhoud

De student krijgt:

- een inleiding tot het maken van dynamische webpagina's

- een overzicht van server-side-scripting aan de hand van voorbeelden

- een overzicht van de bestaande scripting-componenten en hoe men deze kan toepassen

- een inleiding tot de koppeling tussen een website en een MySQL-databank

- een inleiding tot objectgeörienteerd programmeren met PHP

- een inleiding tot AJAX en het gebruik hiervan binnen een PHP-project



Concrete lestopics (niet uitputtend):

- introductie tot PHP

- client/server model

- verwerken van formulieren (GET vs POST)

- status van een applicatie: sessies en cookies

- functies

- PHP en MySQL: queries uitvoeren op een databank

- objectgeörienteerd programmeren met PHP

- AJAX met PHP en jQuery

- XML / RSS

- Security van webapplicaties



In het probleemgestuurde werkcollege zal de student aan de hand van een case deze technieken in de praktijk brengen. Hierbij bouwt hij/zij verschillende modulen die worden geïntegreerd in een totaalsite. Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites. Echter moet de student zijn kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke site te bouwen. De student zal waar nodig moeten samenwerken met collega studenten, deadlines respecteren en op een duidelijke manier rapporteren/reflecteren. Hierbij is een professionele attitude een zeer belangrijke factor.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten werken een opdracht uit in PHP. Naast de technische oplossing van de webapplicatie, wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt. Tussentijdse kleinere testen (zowel theoretisch als praktisch) over de leerstof dragen bij tot het eindresultaat.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100% De student werkt een vooraf afgesproken opdracht uit die hij of zij tijdens het mondelinge examen komt verdedigen. De student verwerkt hierbij mondelinge vragen en verdedigt de uitgewerkte opdracht.