Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Webtechnologie 3
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_2532 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
De eindtermen van de opleidingsonderdelen: Webtechnologie 1, Hogere programmeertalen 2 en Databanken 1
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_01 | IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_10 | IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. Int ALG
De student is in staat om onder verhoogde werkdruk een opdracht tot een goed einde te brengen.
IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. Drg ALG
De student analyseert vraagstukken en weegt alternatieve oplossingen tegenover elkaar af op basis van relevante criteria
IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. Int ALG
De student zoekt in informatiebronnen binnen zijn vakgebied en integreert nieuwe inzichten in eigen kennis.
IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. Drg ALG
De studenten zoeken zelf uit hoe iets moet, ook wanneer ze in een probleemsituatie een oplossing dienen te implementeren die niet expliciet in de cursus werd aangerijkt.
IM_AC_09 - Initiatief nemen. Drg ALG
De student neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op om probleemsituaties zelf af te werken.
IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. Int ALG
De student handelt ethisch wanneer hij of zij gebruik maakt van externe componenten en broncode.
IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. Int BS
De student is zich bewust van trends binnen zijn vakgebied. Hierbij wendt de student spontaan en exploratief nieuwe technieken aan binnen de beroepscontext.
IM_BS_IMS_10 - Webapplicaties ontwikkelen Int BS
De student kan een rich internet applicatie ontwikkelen in ASP.NET. Hierbij werkt de student volgens een 3-lagenprincipe waarbij presentatie, business logica en datatoegang van elkaar gescheiden worden.
In de presentatielaag maakt de student gebruik van moderne technieken zoals AJAX.
Inhoud
De student krijgt een inleiding tot het programmeren van dynamische webpagina's door middel van ASP.NET. De student werkt een volledige webapplicatie uit volgens de aangeleerde principes en technieken.
Hierbij komen volgende aspecten en thema's aan bod:
- inleiding ASP.NET + web forms en events
- server controls, validatiecontrols, user controls, gebruikerscontrols
- web forms, viewstate, cookies, sessies, status bijhouden van applicatie
- databanken binnen .NET + Data Access Layer opbouwen (3-tier: DAL, BLL, Presentation Layer)
- beveiliging van applicaties binnen ASP.NET (login controls, membership, roles, …)
- basis objectgeoriënteerd werken binnen ASP.NET (OO)
- lay-out en opmaak standaardiseren (masterpages)
- AJAX binnen ASP.NET
- API's: Google Maps
- XML/Web services
Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites. Na deze inleiding op dynamische webpagina's moeten de studenten deze kennis, samen met hun kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke dynamische site te bouwen. De student moet zelf in staat zijn meer geavanceerde praktische problemen om te zetten in een technische oplossing. De student zal moeten samenwerken met collega studenten, deadlines respecteren en op een duidelijke manier rapporteren/presenteren/reflecteren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De studenten werken in kleinere groepen aan een opdracht waarmee ze de verworven competenties van ontwikkelen in ASP.NET illustreren. Naast de technische oplossing van de "dynamische website", wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...). Tussentijdse testen (zowel praktisch als theoretische meerkeuzetesten) over de leerstof dragen bij tot het eindresultaat. In tweede zittijd werken de studenten een vooraf bepaalde opdracht uit die ze op het examen komen verdedigen, zowel praktisch als theoretisch.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De student krijgt in juni een opdracht en licht het resultaat hiervan toe op het mondeling examen. |