Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Webtechnologie 3


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2532
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hens Joris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindtermen van de opleidingsonderdelen: Webtechnologie 1, Hogere programmeertalen 2 en Databanken 1

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Integratieniveau
IM_BS_IMS_10IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen.Integratieniveau

Leerresultaten

IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.   Int   ALG

De student is in staat om onder verhoogde werkdruk een opdracht tot een goed einde te brengen.



IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.   Drg   ALG

De student analyseert vraagstukken en weegt alternatieve oplossingen tegenover elkaar af op basis van relevante criteria



IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.   Int   ALG

De student zoekt in informatiebronnen binnen zijn vakgebied en integreert nieuwe inzichten in eigen kennis.



IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. Drg ALG

De studenten zoeken zelf uit hoe iets moet, ook wanneer ze in een probleemsituatie een oplossing dienen te implementeren die niet expliciet in de cursus werd aangerijkt.



IM_AC_09 - Initiatief nemen.   Drg   ALG

De student neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op om probleemsituaties zelf af te werken.



IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.   Int   ALG

De student handelt ethisch wanneer hij of zij gebruik maakt van externe componenten en broncode.



IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.   Int   BS

De student is zich bewust van trends binnen zijn vakgebied. Hierbij wendt de student spontaan en exploratief nieuwe technieken aan binnen de beroepscontext.



IM_BS_IMS_10 - Webapplicaties ontwikkelen   Int   BS

De student kan een rich internet applicatie ontwikkelen in ASP.NET. Hierbij werkt de student volgens een 3-lagenprincipe waarbij presentatie, business logica en datatoegang van elkaar gescheiden worden.

In de presentatielaag maakt de student gebruik van moderne technieken zoals AJAX.

Inhoud

De student krijgt een inleiding tot het programmeren van dynamische webpagina's door middel van ASP.NET. De student werkt een volledige webapplicatie uit volgens de aangeleerde principes en technieken.



Hierbij komen volgende aspecten en thema's aan bod:



- inleiding ASP.NET + web forms en events

- server controls, validatiecontrols, user controls, gebruikerscontrols

- web forms, viewstate, cookies, sessies, status bijhouden van applicatie

- databanken binnen .NET + Data Access Layer opbouwen (3-tier: DAL, BLL, Presentation Layer)

- beveiliging van applicaties binnen ASP.NET (login controls, membership, roles, …)

- basis objectgeoriënteerd werken binnen ASP.NET (OO)

- lay-out en opmaak standaardiseren (masterpages)

- AJAX binnen ASP.NET

- API's: Google Maps

- XML/Web services



Bij dit alles gaat de aandacht voornamelijk naar de web-technische kant van de dynamische sites. Na deze inleiding op dynamische webpagina's moeten de studenten deze kennis, samen met hun kennis uit andere vakken gebruiken en toepassen om een goed gestructureerde en gebruiksvriendelijke dynamische site te bouwen. De student moet zelf in staat zijn meer geavanceerde praktische problemen om te zetten in een technische oplossing. De student zal moeten samenwerken met collega studenten, deadlines respecteren en op een duidelijke manier rapporteren/presenteren/reflecteren.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten werken in kleinere groepen aan een opdracht waarmee ze de verworven competenties van ontwikkelen in ASP.NET illustreren. Naast de technische oplossing van de "dynamische website", wordt de student ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...). Tussentijdse testen (zowel praktisch als theoretische meerkeuzetesten) over de leerstof dragen bij tot het eindresultaat. In tweede zittijd werken de studenten een vooraf bepaalde opdracht uit die ze op het examen komen verdedigen, zowel praktisch als theoretisch.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100% De student krijgt in juni een opdracht en licht het resultaat hiervan toe op het mondeling examen.