Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Tweedimensionale vormgeving 2
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_5271 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Twee dimensionale vormgeving 1.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_11 | IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_01 | IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_06 | IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. Hij is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
De student structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
De student plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader en past de principes van grafische vormgeving toe. Hij verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
De student bedenkt en realiseert een visuele structuur vanuit het medium, in samenspraak met andere betrokken partijen en richt de visuele structuur op een welomlijnde doelgroep.
Inhoud
Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen van:
- Lay-out en typografie.
- Stramienen.
- Stylering.
- Ruimtelijk inzicht.
- Ordenen van informatie door middel van beeldtaal.
- Structuur en textuur.
- Ordening en compositie.
- Contrastwerking.
- Herhaling en ritme.
- Evenwicht en harmonie.
- Vorm en kleur.
- Dieptewerking en perspectief.
- Lichtwerking en schaduw.
- Sfeer en stemming.
Via gerichte oefeningen oplossingen bedenken voor diverse voorstellingsmethoden.
Het aanleren van technieken om tot een adequate lijnvoering te komen.
Het herkennen en onderscheid maken tussen detail en globaliteit.
Het integreren van de competenties waarnemingstekenen in het ontwerpproces.
Het koppelen van het vak Twee dimensionale vormgeving aan de vakken Illustrator, Photoshop en Flash.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | De studenten maken gedurende de cursus opdrachten die besproken worden tijdens het mondeling examen waarbij zij hun ontwerpen komen toelichten en verdedigen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De studenten stellen een portfolio samen die besproken wordt tijdens het mondeling examen. Zij geven kunnen via voortsudies en onderzoek hun ontwerproces aantonen. |