Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Visual Storytelling


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_5275
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rutten Kathleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Visualiseren 2 en tweedimensionale vormgeving 2.

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
    IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
    IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Integratieniveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
    IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_05IM_BS_IMD_05 - Managen van een multimediaproject/product/applicatie.Integratieniveau
    IM_BS_IMD_05IM_BS_IMD_05 - Managen van een multimediaproject/product/applicatie.Doorgroeiniveau
    IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. Hij structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. De student plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader en past de principes van grafische vormgeving toe.

    De student past de vormtaal van bewegend beeld toe.

    De student verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.




    Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen hierop. De inhoud is gebaseerd op de inhoud van visualiseren 1 en 2 en tweedimensionale vormgeving 1 en 2 en diept de praktische kennis opgedaan tijdens de voorgaande jaren verder uit.

    Het toepassen van audiovisuele technieken.





    Volgende specifieke competenties worden aangereikt en verder uitgediept:



    - Het suggereren van beweging.

    - Werken met bewegend beeld.

    - Gebruikmaken van verschillende tekentechnieken met verschillende materialen.

    - Kunnen werken met kleur om een bepaalde sfeer op te roepen en een bepaalde look & feel te bewerkstelligen.

    - Snelschetsen.

    - Kunnen communiceren d.m.v. snelschetsen.

    - Het opmaken van een storyboard.

    - Camerahoeken en filmtechnieken.

    - Het kunnen vertellen van een verhaal door middel van bewegend beeld.


    Inhoud

    Tijdens voorgaande jaren heeft de student via verschillende media geleerd om een visuele boodschap over te brengen. Hij breidt deze kennis nu verder uit door gebruik te maken van film en videotechnieken.



    De student leert een verhaal te brengen door gebruik te maken van bewegend beeld. De inhoud is gebaseerd op de inhoud van 2 dimensionele vormgeving 1 en 2 en visualisatie 1, 2 en 3 en diept de praktische kennis opgedaan tijdens de voorgaande jaren verder uit. Het toepassen van audiovisuele technieken.

    De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.

    De student structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. 

    Hij plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.

    De student past de principes van grafische vormgeving toe.

    De student past de vormtaal van bewegend beeld toe.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100% Studenten geven een (digitale) portfolio af.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% De student krijgt een specifieke opdracht en komt daarvan mondeling rapport uitbrengen tijdens het examen.