Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Project 2


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2554
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Rutten Kathleen
  • Vanelderen Robert

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Project 1.

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Doorgroeiniveau
IM_AC_07IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_05IM_BS_IMD_05 - Managen van een multimediaproject/product/applicatie.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_06IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_02IM_BS_IMS_02 - Managen van een ICT-project.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_06IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_08IM_BS_IMS_08 - Databanken ontwerpen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_10IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student organiseert de informatie, hij bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
De student bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
De student kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische van het werk.
De student bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
De student maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. Hij leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.
De student staat  in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
De student denkt ook lateraal (=breed).
De student vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en ergonomische user interface. Hij past de principes van grafische vormgeving toe en verwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.

Inhoud

De student kan conceptueel denken en zijn ideeën visualiseren en communiceren naar zijn opdrachtgevers toe. Hij kan zich inleven in een doelgroep en stelt de gebruikte beeldtaal af op deze doelgroep.



De student voert onderzoek i.f.v. zijn opdracht en visualiseert de resultaten op een grafisch verantwoorde manier. Hij maakt daarvoor gebruik van verschillende media en houdt rekening met de specifieke eisen die daarbij van toepassing zijn. Tijdens het projectwerk gaan de studenten aan de slag met de technische en grafische uitwerking van hun project. Ze kunnen hiermee aantonen dat ze de verworven kennis in de verschillende theoretische en praktische vakken, maar ook van hun eigen vooronderzoek, tot een geheel kunnen integreren.



Tijdens het projectwerk moeten de studenten hun kennis uitdiepen op zelfstandige basis en/of onder begeleiding van één of meerdere docenten. De student wordt verondersteld zijn kennis uit te diepen door middel van zelfstudie en onder beperkte begeleiding van één of meerdere docenten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100% Studenten komen hun portfolio mondeling toelichten en verdedigen.