Leerresultaten
AC_01:
Werkt volgens geldende procedures.
Werkt accuraat, met oog voor details.
AC_04:
Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin
AC_05.1 (Nederlands):
Kan in bepaalde situaties een conversatie voeren.
Neemt (bij werkoverleg/ vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.
Wisselt eenvoudige informatie uit met medestudenten.
Geeft een korte presentatie.
Begrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of (groeps)psychologische onderwerpen.
Begrijpt cursusgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.
Notuleert bij vergaderingen /teamoverleg rond (groeps)psychologische onderwerpen.
Is zich bewust van specifieke interpersoonlijke verschillen.
AC_06:
Geeft informatie en kennis door die voor anderen nuttig of belangrijk kan zijn.
Aanvaardt groepsbeslissingen.
Houdt rekening met de mening van anderen.
Voert toegewezen opdrachten uit.
Neemt voorbereid deel aan werkoverleg/vergadering
AC_07:
Plant en coördineert taken en acties.
Volgt werkzaamheden op.
Denkt teamgericht
AC_09:
Ziet werk liggen, en gaat over tot actie.
Zoekt uit zichzelf naar informatie
AC_10:
Heeft kennis van de regels van professionele ethiek en (mede)menselijke ethiek.
Handelt respectvol.
Respecteert gemaakte afspraken
AC_11:
Heeft inzicht in situaties en contexten waarin men in de maatschappij met diversiteit wordt geconfronteerd.
Gaat zorgzaam om met mensen
Concreet hertaald:
- Kennis hebben van alle gegeven theorie
en van de meest onderzochte en elementaire begrippen, verschijnselen, fenomenen, theorieën van sociale psychologie, groepen en groepsprocessen (zie inhoud theorie).
- Inzicht krijgen in zijn/haar eigen sociale functioneren, zowel als individu als als groepslid
- Inzien dat het/de eigen gedrag, denken, prestatie, perceptie en oordelen meebepaald wordt door groepen en groepslidmaatschap en omgekeerd, dat hij/zij zelf deze vaardigheden van een ander groepslid mee beïnvloedt
- In staat zijn de eigen attitudes en het eigen voorkomen te interpreteren, de sterke en zwakke punten te onderkennen en deze desgewenst bij te sturen.
- In staat zijn op basis van en rekening houdend met voorgaande vaardigheden en inzichten tot efficiënte zelfpresentatie, het geven van uiteenzettingen voor publiek, het samenwerken met anderen, het onderhandelen, het discussiëren, kortom, het adequaat functioneren in een sociale en werkomgeving
- Inzien dat de totale groepsprestatie vaak niet zo goed is als verwacht
- Inzien wanneer een groep efficiënter kan werken dan een individu (bv., hangt af van soort taak)
- Inzien wat de valkuilen zijn van een groep, dat er verlies kan bestaan op product, proces en procedure
- Toepassen van alle voorgenoemde inzichtdoelstellingen in praktijkoefeningen: via
- zelfreflectie over bepaalde van de geziene sociaal psychologisch of groepsdynamische fenomenen, bv., persoonswaarnemingen: eerste indrukvorming, vooroordelen, impliciete persoonlijkheidstheorieën, categorisatie, communicatie en luisteren, ...
- oefeningen op persoonswaarnemingen: eerste indrukvorming, vooroordelen, impliciete persoonlijkheidstheorieën, categorisatie, (optische) illusies, enz.
- oefeningen op presenteren, communicatie en luisteren
- groepswerken en rollenspelen (bv., de NASA-oefening, schipbreukoefening, appartementenverhuur oefening, studentenvertegenwoordiger kiezen oefening, brainstormen, enz.)
- bespreking van video's over gehoorzamen, conformeren, leiderschap, ‘de mensentuin’, ‘Millgram anno 2010’,
Inhoud
THEORIE
Definitie Groepsdynamica
Definitie sociale psychologie
Definitie groepen
Situeert zich tussen psychologie en sociologie, evolutionaire psychologie
Het sociale zelf: ik tussen de anderen
Het zelfconcept: introspectie, affectieve voorspelling, zelfperceptie theorie, gelaatsfeedback hypothese, overjustificatie effect, , sociale vergelijkingstheorie, autobiografisch geheugen
Zelfwaardering: zelfdiscrepantie theorie, zelfbewustzijnval, private en publieke zelfbewustzijn, beperkingen van zelfregulatie, mechanismen van zelfverheerlijking, impliciet egotisme, zelfdienende cognities, zelfhandicappering, zich koesteren aan het succes van anderen, neerwaartse sociale vergelijkingen,
Zelfpresentatie en zelfsturing
Persoonswaarneming
Observatie: de elementen van sociale perceptie: een boek beoordelen op basis van de o; actor-observator effect,
Integratie: van dispositie tot impressie: impliciete persoonlijkheidstheorie, primauteitseffect, behoefte van afsluiting,
Confirmatievertekeningen: van impressie tot realiteit: persistentie van opvattingen, confirmatorische hypothesetoetsing, zelfvervullende voorspelling,
Sociale perceptie: conclusie
Groepswaarneming
Stereotypen (vroegere oefeningen): ontstaan, accuraatheid, kern van waarheid, denkbeeldige correlaties, contrasteffecten, confirmatievertekening en zichzelf vervullende voorspelling, automatisch versus intentioneel proces,
Vooroordelen: intergroep conflict, ingroep favoritisme, impliciete theorieën
Sociale beïnvloeding
Conformiteit: Ash, waarom conformeert men,
meerderheidsinvloed, minderheidsinvloeden
Inwilliging (3de jaar)
Gehoorzaamheid (Millgram), Milgramm annoo 2010, verzet
Continuïteit van sociale beïnvloeding: sociale impact theorie
Groepsprocessen
De aanwezigheid van anderen: sociale facilitatie, social loafing, blokkades en procesverliezen, caution en risky shifts, deindividualisatie
Informatie-uitwisseling: jury’s, brainstormen
Interactie met anderen: Groupsthink, Polarizatie, meerderheid minderheid, gedrag shifts
(enkele van volgende) Toegepaste hoofdstukken
Communicatie
Cooperatie, competitie en conflict
Leiderschap
Motivatie
Economische besluitvorming: sociale invloeden op de effectenbeurs, engagement, verstrikking en escalatie
PRACTICA
Oefeningen op de theorie en groepsdynamische processen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |