Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Groepsdynamica


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_312
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Franssen Vicky Docente

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Doorgroeiniveau
    IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
    IM_AC_07IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau

    Leerresultaten


    AC_01:


    Werkt volgens geldende procedures.


    Werkt accuraat, met oog voor details.


    AC_04:


    Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.


    Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin
    AC_05.1 (Nederlands):
    Kan in bepaalde situaties een conversatie voeren.
    Neemt (bij werkoverleg/ vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.
    Wisselt eenvoudige informatie uit met medestudenten.
    Geeft een korte presentatie.
    Begrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of (groeps)psychologische onderwerpen.
    Begrijpt cursusgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.
    Notuleert bij vergaderingen /teamoverleg rond (groeps)psychologische onderwerpen.
    Is zich bewust van specifieke interpersoonlijke verschillen.
    AC_06:
    Geeft informatie en kennis door die voor anderen nuttig of belangrijk kan zijn.
    Aanvaardt groepsbeslissingen.
    Houdt rekening met de mening van anderen.
    Voert toegewezen opdrachten uit.
    Neemt voorbereid deel aan werkoverleg/vergadering


    AC_07:
    Plant en coördineert taken en acties.
    Volgt werkzaamheden op.
    Denkt teamgericht
    AC_09:
    Ziet werk liggen, en gaat over tot actie.
    Zoekt uit zichzelf naar informatie
    AC_10:
    Heeft kennis van de regels van professionele ethiek en (mede)menselijke ethiek.
    Handelt respectvol.
    Respecteert gemaakte afspraken
    AC_11:
    Heeft inzicht in situaties en contexten waarin men in de maatschappij met diversiteit wordt geconfronteerd.
    Gaat zorgzaam om met mensen


    Concreet hertaald:


    - Kennis hebben van alle gegeven theorie en van de meest onderzochte en elementaire begrippen, verschijnselen, fenomenen, theorieën van sociale psychologie, groepen en groepsprocessen (zie inhoud theorie).


    - Inzicht krijgen in zijn/haar eigen sociale functioneren, zowel als individu als als groepslid


    - Inzien dat het/de eigen gedrag, denken, prestatie, perceptie en oordelen meebepaald wordt door groepen en groepslidmaatschap en omgekeerd, dat hij/zij zelf deze vaardigheden van een ander groepslid mee beïnvloedt


    - In staat zijn de eigen attitudes en het eigen voorkomen te interpreteren, de sterke en zwakke punten te onderkennen en deze desgewenst bij te sturen.


    - In staat zijn op basis van en rekening houdend met voorgaande vaardigheden en inzichten tot efficiënte zelfpresentatie, het geven van uiteenzettingen voor publiek, het samenwerken met anderen, het onderhandelen, het discussiëren, kortom, het adequaat functioneren in een sociale en werkomgeving


    - Inzien dat de totale groepsprestatie vaak  niet zo goed is als verwacht


    - Inzien wanneer een groep efficiënter kan werken dan een individu (bv., hangt af van soort taak)


    - Inzien wat de valkuilen zijn van een groep, dat er verlies kan bestaan op product, proces en procedure


    - Toepassen van alle voorgenoemde inzichtdoelstellingen in praktijkoefeningen: via




    - zelfreflectie over bepaalde van de geziene sociaal psychologisch of groepsdynamische fenomenen, bv., persoonswaarnemingen: eerste indrukvorming, vooroordelen, impliciete persoonlijkheidstheorieën, categorisatie, communicatie en luisteren, ...


     - oefeningen op persoonswaarnemingen: eerste indrukvorming, vooroordelen, impliciete persoonlijkheidstheorieën, categorisatie, (optische) illusies, enz.

    - oefeningen op presenteren, communicatie en luisteren


    - groepswerken en rollenspelen (bv., de NASA-oefening, schipbreukoefening, appartementenverhuur oefening, studentenvertegenwoordiger kiezen oefening, brainstormen, enz.)


    - bespreking van video's over gehoorzamen, conformeren, leiderschap, ‘de mensentuin’, ‘Millgram anno 2010’,

    Inhoud

    THEORIE

    Definitie Groepsdynamica


    Definitie sociale psychologie  

    Definitie groepen  

    Situeert zich tussen psychologie en sociologie, evolutionaire psychologie


    Het sociale zelf: ik tussen de anderen


    Het zelfconcept: introspectie, affectieve voorspelling, zelfperceptie theorie, gelaatsfeedback hypothese, overjustificatie effect, , sociale vergelijkingstheorie, autobiografisch geheugen

    Zelfwaardering: zelfdiscrepantie theorie, zelfbewustzijnval, private en publieke zelfbewustzijn, beperkingen van zelfregulatie, mechanismen van zelfverheerlijking, impliciet egotisme, zelfdienende cognities, zelfhandicappering, zich koesteren aan het succes van anderen, neerwaartse sociale vergelijkingen,

    Zelfpresentatie en zelfsturing


    Persoonswaarneming


    Observatie: de elementen van sociale perceptie: een boek beoordelen op basis van de o; actor-observator effect,

    Integratie: van dispositie tot impressie: impliciete persoonlijkheidstheorie, primauteitseffect, behoefte van afsluiting,

    Confirmatievertekeningen: van impressie tot realiteit: persistentie van opvattingen, confirmatorische hypothesetoetsing, zelfvervullende voorspelling,

    Sociale perceptie: conclusie


    Groepswaarneming


    Stereotypen (vroegere oefeningen): ontstaan, accuraatheid, kern van waarheid, denkbeeldige correlaties, contrasteffecten, confirmatievertekening en zichzelf vervullende voorspelling, automatisch versus intentioneel proces,

    Vooroordelen: intergroep conflict, ingroep favoritisme, impliciete theorieën

    Sociale beïnvloeding

    Conformiteit
    : Ash, waarom conformeert men,

    meerderheidsinvloed, minderheidsinvloeden

    Inwilliging (3de jaar)

    Gehoorzaamheid (Millgram), Milgramm annoo 2010, verzet

    Continuïteit van sociale beïnvloeding: sociale impact theorie


    Groepsprocessen


    De aanwezigheid van anderen: sociale facilitatie, social loafing, blokkades en procesverliezen, caution en risky shifts, deindividualisatie

    Informatie-uitwisseling: jury’s, brainstormen

    Interactie met anderen: Groupsthink, Polarizatie, meerderheid minderheid, gedrag shifts


    (enkele van volgende) Toegepaste hoofdstukken


    Communicatie

    Cooperatie, competitie en conflict

    Leiderschap

    Motivatie

    Economische besluitvorming: sociale invloeden op de effectenbeurs, engagement, verstrikking en escalatie



    PRACTICA

    Oefeningen op de theorie en groepsdynamische processen

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen80%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%