Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Actualia en capita selecta


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2756
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Berghmans Peter
  • Vandermeiren Chris

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Basiskennis 1IM van Bedrijfskunde, ICT en Communicatievaardigheden. MOR.

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Integratieniveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Integratieniveau

Leerresultaten

De eindcompetenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen variëren naargelang het aanbod van gastlezingen en de door de student gekozen onderwerpen bij opdrachten. In het algemeen stuurt dit opleidingsonderdeel met als doel vlot te communiceren en vragen te stellen. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers en ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.



De student leert informatie te organiseren. Hij/zij kent de nodige maatregelen voor systeembeveiliging en past deze toe en stelt definitieve oplossingen voor en gaat discreet en ethisch om met informatie. In dit kader onderkent hij/zij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
Hij/zij communiceert in Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk. Verder spoort hij/zij analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op.

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel komen topics van ICT/S management aan bod. Deze topics zijn gekozen op basis van volgende criteria: aanvullingen op het opleidingsaanbod; nieuwe trends, onderwerpen waar de ICT/S manager "van wakker ligt", ... Concreet vertaalt zich dat voornamelijk in een behandeling van mogelijke onderwerpen als information economics, Business-ICT alignment en ICT Governance, Audit (CobiT), ICT/S Management, gastlezingen, workshops en juridische begrippen in de informaticasector. Hierin komen vakoverschrijdende topics aan bod. Op deze manier zal de student verbanden leren leggen tussen onderwerpen en vakken die voor hem op het eerste zicht los van elkaar stonden. Zodoende wordt gepoogd de vakken gedurende het hele leertraject te integreren. Van de student wordt verwacht dat hij kritisch met gegevens kan omgaan en verbanden kan leggen tussen nieuwe en reeds behandelde onderwerpen. Bovendien wordt er gezocht naar markante nieuwsfeiten uit de week/weken voorafgaand aan het college en worden er verbanden en duiding gegeven bij deze ontwikkelingen. Het concrete onderwerp van de lezingen kan variƫren al naargelang de beschikbaar heid van sprekers uit het beroepenveld, maar alleszins dragen de lezingen bij tot het begrijpen van de beroepscontext waarbinnen ICT zich afspeelt.





De studenten leren de basisprincipes kennen van informatiebeveiliging. Hierbij worden zowel tactische normen zoals ISO 27001 en ISO 27002, als maturiteitsnormen, zoals SSE-CMM, gebruikt. Verder leren de studenten de basisprincipes van ethical hacking. Hierbij leren ze de verschillende stappen in het hacking proces. Deze competenties worden voorzien van een rode draad: Informatiebeveiliging bij lokale besturen en ziekenhuizen. Hierbij worden de studenten ingelicht over de evoluties en resultaten van de gelijknamige PWO (Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek). De studenten krijgen een opdracht die helpt dit onderzoek vorm te geven en worden hierop beoordeeld.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Wanneer gaslezingen worden georganiseerd, is de aanwezigheid van de student verplicht (maar levert op zich geen punten op). Afwezig zijn, te laat zijn of ongedisciplineerd gedrag, worden gesanctioneerd (-10% per lezing/-50% voor een lezing over informatieveiligheid).

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen35%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie65%