Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Schrijf- en presentatietechnieken


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_881
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Verbruggen Jan
  • Vanesch Nadine
  • Jacobs Greet

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

niveau C2

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Integratieniveau
IM_AC_05.1IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels.Integratieniveau
IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau

Leerresultaten


De student communiceert duidelijk, gepast (= aangepast aan de doelgroep en situatie), gestructureerd, correct (=zonder taalfouten) en vlot beroepsspecifieke informatie in het Nederlands. Dit zowel mondeling als schriftelijk en rekening houdend met het doel en de doelgroep (collega’s, klanten, opdrachtgevers, …) van de boodschap.


 


De student verzamelt voor diverse opdrachten op een efficiënte manier gegevens vanuit verschillende bronnen zoals internet, kranten en tijdschriften, maar ook vanuit gesprekken met externen.




De student controleert de volledigheid en betrouwbaarheid van deze informatie vooraleer hij deze verwerkt.




De student structureert en synthetiseert de informatie en voegt er zijn eigen mening aan toe.




De student stelt op basis van zelf verzameld materiaal een correcte tekst op en presenteert die schriftelijk (paper) en mondeling (presentatie) in stijlvol Nederlands aan de groepsgenoten en de docent.




De student zorgt bij de teamopdrachten voor een constructieve inbreng met respect voor het aandeel van de anderen en houdt daarbij rekening met verschillen. Hij is mee verantwoordelijk voor een optimale en doelgerichte samenwerking. Hij kan daarover rapporteren tijdens begeleidingsmomenten waarbij hij zijn aanpak kan verantwoorden en zijn inbreng kan aantonen.




De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt zo nodig bij, mede op basis van de feedback door de docent en/of medestudenten.




De student werkt elke opdracht zorgvuldig af (individueel of in teamverband). 




De student bereidt zijn (team)opdrachten steeds grondig voor, met oog voor zowel hoofd- als deeltaken.




De student maakt daarbij een werkplanning op en volgt deze effectief.




De student is in staat om efficiënt te blijven functioneren, ook onder zware werkdruk.


 


De student kan een beredeneerd standpunt innemen ten opzichte van maatschappelijke thema’s.


Inhoud

-Spelling, zinsbouw en stijl

problemen remediëren d.m.v. oefeningen en feedback op door de student opgemaakte teksten;

-Woordenschat

woordenschat uitbreiden d.m.v. zelfstudie en (schrijf)oefeningen;

-Schrijfopdrachten

aanreiken van technieken rond het redigeren van teksten waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig maar ook in teamverband verzamelt om het daarna in een vlotte, foutloze tekst te gieten;

-Presentaties

aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een presentatie;

een aantal presentaties voorbereiden en uitvoeren – individueel en in teamverband

-vergadertechnieken

aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een vergadering;

een aantal vergaderingen voorbereiden en uitvoeren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Public Speaking

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Schriftelijke taalbeheersing

Handboeken

  • Stoomcursus woordenschat

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Softwarepakket nederlandse spelling

Evaluatie

Dit vak wordt in beide semesters gedoceerd. De student wordt geëvalueerd in het semester waarin hij de lessen volgt.

Public Speaking
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%
Schriftelijke taalbeheersing
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%