Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Webtechnologie 1


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2522
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Bernaerts Karin
  • Heerinckx David
  • Hens Joris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
IM_AC_10IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
IM_BS_IMD_01IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.Elementair niveau
IM_BS_IMD_06IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.Elementair niveau
IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Elementair niveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Elementair niveau

Leerresultaten

IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.   

De student verzamelt informatie over de te bouwen website en zoekt naar mogelijke oplossingen om tot het gewenste eindproduct te komen.

De student zoekt en selecteert documentatie nodig bij het bouwen van een eindproduct.



IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.

De student houdt rekening met opmerkingen die gegeven worden over het ontwikkelde concept.

De student verantwoordt keuzes die gemaakt worden bij het verwezenlijken van een concept



IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.   Ele   ALG   

De student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit zijn eigen idee en visie, maar doet dit steeds in samenspraak met de opdrachtgever en andere betrokken partijen.



IM_AC_09 - Initiatief nemen.   Ele   ALG   

De student neemt zelf initiatief om zijn of haar opdrachten zelfstandig tot een goed einde te brengen.



IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.   Ele   ALG   

De student is op de hoogte van auteursrecht en werkt zijn opdrachten uit volgens de geldende ethische regels.



IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector.   Ele   BS   

De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks, grafische trends)

De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context



IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen.   Ele   BS   

De student bouwt een eindoplossing volgens huidig geldende standaarden (xHTML, CSS en Javascript)



IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen   Ele   BS   

De student werkt op een systematische manier een website uit, d.w.z.: structuur (xHTML) wordt gescheiden van opmaak (CSS) en interactie (Javascript)



IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.   Ele   BS

De student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks)

De student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context

Inhoud

- Inleiding: aanbrengen van enkele begrippen; niet beperkende lijst: internet, WWW, browser, URL, homepage, het structureren van informatie, HTML-editors, tags. 

- Algemene richtlijnen ivm websites, "do's and don'ts" op het web. Hierbij wordt speciaal aandacht gegeven aan webstandaarden en toegankelijkheid. 


- Verschillende typen tags zoals (niet uitputtende opsomming:) lijsten, hyperlinks, interne koppelingen (absolute en relatieve). 

- Afbeeldingen op een webpagina. Afbeeldingen in GIF, JPEG en PNG. 

- Basistechnieken ivm afbeeldingen. 

- Tabellen: structuur en lay-out. Tips voor gebruik. 

- Formulieren. Structuur van formulieren. Invoervelden. 

- Publicatie en onderhoud van een website. 

- Cascading stylesheets (CSS): basisconcepten, selectors, box model, positionering. 

- JavaScript: variabelen, functies, timers, voorwaardelijke statements en controlestructuren, events en eventhandlers, DOM: Document Object Model (Objecthiërarchie in JavaScript). 

- Interactieve formulieren (o.a. validatie van gegevens). 

- Meer interactieve websites dankzij Javascript-frameworks (jQuery).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Handboek (X)HTML, CSS en JavaScript

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tussentijdse testen (xHTML & CSS) tellen mee voor 40% van de punten in eerste zittijd. De studenten werken een opdracht uit waarmee ze aantonen dat ze de aangeleerde concepten beheersen (20%), in eerste zittijd. De overige 40% kunnen in eerste zittijd behaald worden met een schriftelijk examen op computer (javascript). In tweede zittijd is er een examen van 100% (xhtml/css/js). Dit vak wordt in beide semesters gedoceerd. De student legt examen af in het semester waarin hij de lessen volgt.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%