Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Visualiseren 3
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_2772 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Visualiseren 2
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student bepaalt aan de hand van een opdracht een vooropgestelde boodschap, een doelgroep en de aangewezen communicatiekanalen. De student zoekt naar de meest geschikte bronnen om zijn visie rond bepaalde communicatiekanalen te verduidelijken.
De student documenteert informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
Dit betekent concreet dat de student werkt aan specifieke opdrachten om zijn ideeën te verduidelijken en moet deze mondeling verdedigen.
De student staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering en bouwt een kwaliteitsvolle redenering op , waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten. Hij werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details. Concreet werkt de student elke week een aantal opdrachten uit waarbij hij nadien geconfronteerd wordt met zijn eigen werkwijze. De student moet zich hierover ook verantwoorden.
De student heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. Hij structureert, presenteert en visualiseert de inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. Hij maakt hiervoor gebruik van een breed cultureel kader en past de principes van grafische vormgeving toe. Maw de student leert omgaan met bv. beeldtaal en tracht dit op een kritische (zowel maatschappelijk als cultureel) manier te interpreteren. De student moet dit dan tevens toepassen in een aantal eenvoudige opdrachten en zo leren omgaan met de communicatie naar een specifieke situatie.
Inhoud
Basisprincipes v/d semiotiek via de verkenning van de mechanismen van betekenisopbouw binnen een maatschappelijk, cultureel en sociologisch paradigma
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Bij elk werkcollege horen vragen die individueel en creatief worden opgelost. De antwoorden worden klassikaal of individueel besproken, naargelang de opdracht. Hierop wordt de student dan beoordeeld. De docent bepaalt de score voor de werkcolleges en houdt hierbij sterk rekening met de persoonlijke inbreng van de student.
Tenslotte dient de student ook blijk te geven van enige zin voor vrije exploratie op het internet en aanwenden van de eerder verworven kennis omtrent de vraagstelling.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |