Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
IT Service Management
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_307 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Andries Els
- Vandermeiren Chris
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_04 | IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_04 | IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
KENNEN ======
• de algemene structuur van ITIL (IT Infrastructure Library, die de “best practices” weergeeft inzake het beheer van IT-diensten.)
• de filosofie van een “procesgerichte werkwijze”
• de doelstellingen en activiteiten van de ITIL-processen
• de relaties tussen de diverse ITIL-processen en hun onderlinge samenhang
• de voordelen en mogelijke knelpunten van de ITIL-processen
• het verplicht studiemateriaal
KUNNEN ======
• procesgericht denken
• dienstgericht denken: rekening houden met de klant en de beschikbare middelen in de interne organisatie (kennis en budget)
• een gegeven bedrijfssituatie analyseren en verbeteringsvoorstellen formuleren o.b.v. ITIL-principes
• de diverse ITIL principes toepassen op een gegeven bedrijfssituatie
• de inhoud en samenhang hanteren van:
o Service Level Management
o Werking van de Service Desk
o Incidentbeheer
o Probleembeheer
o Configuratiebeheer
o Wijzigingsbeheer
o Releasebeheer
o Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)
o Financial management
o Beveiliging
Inhoud
Service Level Management
Werking van de Service Desk
Incidentbeheer
Probleembeheer
Configuratiebeheer
Wijzigingsbeheer
Releasebeheer
Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)
Financial management
Beveiliging
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Foundations of IT Service Management op basis van ITIL
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Nadere precisering: Bij elk werkcollege horen vragen die creatief in groep worden opgelost, op basis van de ITIL-theorie. Dankzij het samen opstellen van een verslag, moet elke student tijdens het werkcollege vlot kunnen antwoorden op de bijkomende vragen die de docent stelt. De attitude moet overeen komen met die van een junior-consultant. De docent bepaalt de score voor de werkcolleges en het groepswerk, en houdt hierbij ook rekening met de persoonlijke inbreng van de student bij de voorbereiding van het groepswerk (peer-evaluation). Tenslotte dient de student ook blijk te geven van enige zin voor vrije exploratie op internet omtrent het onderwerp in kwestie. Het schriftelijk examen (eerste examenperiode) is voornamelijk multiple choice (op pc), en toetst in belangrijke mate het inzicht in de ITIL-theorie en de manier waarop die theorie moet toegepast worden. De eerste examenkans bestaat uit 2 delen:
- het afleveren van een persoonlijk werk omtrent een (ITIL-)vraagstelling die de docent vooraf opgeeft (50%).
- het schriftelijk beantwoorden (in het examenlokaal) van een aantal vragen omtrent het afgeleverde werk (50%).
De tweede examenkans:
- een schriftelijk examen analoog aan dat van de eerste examenkans (100%).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |