Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

IT Service Management


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_307
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Andries Els
  • Vandermeiren Chris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Elementair niveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

KENNEN ======

• de algemene structuur van ITIL (IT Infrastructure Library, die de “best practices” weergeeft inzake het beheer van IT-diensten.)

• de filosofie van een “procesgerichte werkwijze”

• de doelstellingen en activiteiten van de ITIL-processen

• de relaties tussen de diverse ITIL-processen en hun onderlinge samenhang

• de voordelen en mogelijke knelpunten van de ITIL-processen

• het verplicht studiemateriaal



KUNNEN ======

• procesgericht denken

• dienstgericht denken: rekening houden met de klant en de beschikbare middelen in de interne organisatie (kennis en budget)

• een gegeven bedrijfssituatie analyseren en verbeteringsvoorstellen formuleren o.b.v. ITIL-principes

• de diverse ITIL principes toepassen op een gegeven bedrijfssituatie

• de inhoud en samenhang hanteren van:

    o Service Level Management

    o Werking van de Service Desk

    o Incidentbeheer

    o Probleembeheer

    o Configuratiebeheer

    o Wijzigingsbeheer

    o Releasebeheer

    o Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)

    o Financial management

    o Beveiliging

Inhoud

Service Level Management


Werking van de Service Desk


Incidentbeheer


Probleembeheer


Configuratiebeheer


Wijzigingsbeheer


Releasebeheer


Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)


Financial management


Beveiliging

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Foundations of IT Service Management op basis van ITIL

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Nadere precisering: Bij elk werkcollege horen vragen die creatief in groep worden opgelost, op basis van de ITIL-theorie. Dankzij het samen opstellen van een verslag, moet elke student tijdens het werkcollege vlot kunnen antwoorden op de bijkomende vragen die de docent stelt. De attitude moet overeen komen met die van een junior-consultant. De docent bepaalt de score voor de werkcolleges en het groepswerk, en houdt hierbij ook rekening met de persoonlijke inbreng van de student bij de voorbereiding van het groepswerk (peer-evaluation). Tenslotte dient de student ook blijk te geven van enige zin voor vrije exploratie op internet omtrent het onderwerp in kwestie. Het schriftelijk examen (eerste examenperiode) is voornamelijk multiple choice (op pc), en toetst in belangrijke mate het inzicht in de ITIL-theorie en de manier waarop die theorie moet toegepast worden. De eerste examenkans bestaat uit 2 delen:

- het afleveren van een persoonlijk werk omtrent een (ITIL-)vraagstelling die de docent vooraf opgeeft (50%).

- het schriftelijk beantwoorden (in het examenlokaal) van een aantal vragen omtrent het afgeleverde werk (50%).

De tweede examenkans:

- een schriftelijk examen analoog aan dat van de eerste examenkans (100%).

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%