Begincompetentie
Eindcompetenties zoals geformuleerd in Zingeving, ethiek en deontologie 1.
Leerresultaten
Neemt ten aanzien van een professioneel ethisch vraagstuk een verantwoord en beredeneerd standpunt in.
Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.
Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
Verzamelt nieuwe en relevante informatie in een competitieve omgeving.
Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
Komt tot een gefundeerd oordeel rekening houdend met consequenties en beginselen.
Betrekt mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.
Ziet het belang in van professionele ethiek en organisatie-ethiek.
Kent de verschillende managementstrategieën en -instrumenten die integriteit in een organisatie kunnen verankeren.
Heeft inzicht in de hedendaagse stromingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame ontwikkeling.
Geeft invulling aan de notie integriteit als professionele verantwoordelijkheid.
Handelt volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.
Inhoud
We onderzoeken de ethische en maatschappelijke aspecten van de informatietechnologie. Dit doen we in drie stappen die onderling verbonden zijn:
1. Ethisch oordelen in een complexe bedrijfssituatie;
2. Bedrijven tussen winst en waarden;
3. Een kritische kijk op de vrije markteconomie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Ethiek en weerbaarheid in de informatiesamenleving
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |