Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Bedrijfskunde


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_305
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Orle Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
IM_AC_11IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau

Leerresultaten

De student is in staat eenvoudige (financiƫle) adviezen te formuleren door gebruik te maken van opgedane basisinzichten in organisatieleer en (strategisch) management.



De student tracht in het algemeen in de veelheid van gegevens de factoren die invloed hebben op het resultaat juist in te schatten en toe te passen.



De student neemt actief deel aan een businessgame waarin hij beslissingen neemt op basis van de aangeboden leerstof, rationeel denken en eigen opzoekwerk. Voorafgaandelijk aan het businessgame stelt de student een team samen waarbij hij rekening houdt met de verschillende eigenschappen van de teamleden en gebruik maakt van de verschillende theorieĆ«n hieromtrent aangeboden tijdens het hoorcollege. De student bepaalt in samenspraak met zijn team de te volgen strategie en evalueert deze strategie op basis van behaalde resultaten. De student verantwoordt de werkwijze en resultaten van het businessgame in een paper. Elk teamlid evalueert de andere teamleden a.d.h.v. peer-to-peer-evaluatiemethode. De student respecteert hierbij de opgelegde deadlines.



De student kadert management in een breder perspectief, rekening houdend met maatschappelijk verantwoord ondernemen.






Inhoud

Inleiding management

Strategisch management

Financieel management

Oprichten van een eigen zaak

Marketing management

Organisatiestructuur - en ontwerp

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer85%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%