Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Communicatieve vaardigheden


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_1462
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Franssen Vicky Docente
  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van Schrijf- en presentatietechnieken 1IM

Eindcompetentie

IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Integratieniveau
IM_AC_05.1IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels.Integratieniveau
IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten


AC_02:


Analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.


Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.


Stelt relevante vragen.


Weegt alternatieven tegenover elkaar af.


Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante criteria


Integreert nieuwe informatie met bestaande informatie


 


AC_03:


Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.


Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.


Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de zoekvraag in.


AC_04:


Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.


Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.


Kent de werkmethoden en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.


Besteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen.


 


AC_05 integratief


AC_05.1: integratief


Past de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).
Gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.
Drukt zich helder en vlot uit.
Formuleert een boodschap logisch en gestructureerd.
Voert in allerlei situaties een gepaste conversatie.
Nuanceert zijn mening in verschillende gesprekssituaties.
Begrijpt bij discussies ook informele spreektaal.
Begrijpt vaktechnische taal.
Notuleert bij vergaderingen rond complexere thema’s.
Heeft aandacht voor specifieke interpersoonlijke verschillen.


 


 


AC_05.2: integratief


Begrijpt de meeste correspondentie, verslagen en vakliteratuur.


Vindt snel relevante informatie


Vergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.


Begrijpt de emotionele lading in communicatie en reageert hierop adequaat.


Voert een vlotte en professionele correspondentie


Bouwt een gestructureerd rapport/verslag en/of advies op.


Documenteert informatie, ideeën, problemen en oplossingen.


 


AC_08:


Reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen.


Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag.


Zoekt indien nodig hulp.


Helpt op een vriendelijke en adequate manier.
Luistert actief (naar klachten problemen en wensen).
Onderneemt concrete acties om problemen en klachten op te lossen
Erkent de situatie en het standpunt van de andere.
Bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep de meest geschikte communicatiekanalen


Concreet hertaald:


De student leert duidelijk, gepast (= aangepast aan de doelgroep en situatie), gestructureerd, correct (= zonder taalfouten) en vlot beroepsspecifieke informatie communiceren in het Nederlands. Dit zowel mondeling als schriftelijk en rekening houdend met het doel en de doelgroep (collega’s, klanten, opdrachtgevers, …) van de boodschap.


De student kent de formule van Maier en past deze steeds toe. De student weet dat elke communicatie effectief is (valt of staat) door én KWALITEIT (= voorbereiding, kennis, inhoud) én ACCEPTATIE (non- en paraverbaal, empatisch, aangepast aan de ontvanger).  


De student leert informatie voor een project bevragen bij klanten/eindgebruiker/opdrachtgever, op een correcte en respectvolle manier, volgens de regels van het interviewen.
De student leert informatie van een project uitleggen aan klanten/eindgebruiker/opdrachtgever, op een correcte en respectvolle manier, volgens de didactische regels.
De student leert gericht te zoeken naar en zichzelf adequaat voor te bereiden op een vacature (solliciteren).
De student leert zich correct en succesvol uit te drukken en te verkopen bij het solliciteren, i.e., kan een c.v. en begeleidende brief opstellen, kan antwoorden op typische vragen tijdens een sollicitatiegesprek.
De student leert de structuur kennen van persoonlijkheidstesten en beroepsinteresse testen (solliciteren).
De student leert op een respectvolle en tegelijkertijd succesvolle manier te onderhandelen met anderen.
De student onderkent overreding- en overtuigingstechnieken of –tactieken (onderhandelen).
De student kan technische informatie op een gepaste manier aan specialisten en niet-specialisten briefen.
De student denkt en handelt klantvriendelijk en kan dat tot uiting brengen in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie, o.a. in klantengesprekken.


De student kan tijdens klantengesprekken de commerciële doelstellingen van zijn bedrijf bereiken.


De student kan op een gepaste manier een feedback- en slechtnieuws gesprek brengen.


De student functioneert constructief in team en is respectvol voor de inbreng van anderen en toont dit door een aangepaste communicatieve vaardigheid.
De student kan medestudenten evalueren en feedback geven op een respectvolle en educatieve manier.


De student moet zich houden aan de deadlines voor de individuele taken alsook voor de taken in team.


De student kijkt zijn werk na en checkt dit o.a. op taal- en stijlfouten, al dan niet via relevante taalbronnen, om zijn werk te checken en te verbeteren.

Inhoud

1. Een sollicitatiegesprek voeren, een sollicitatiebrief en cv schrijven, een persoonlijke SWOT opstellen


2. Lesgeven over IT-gerelateerde onderwerpen, instructies geven rekening houdend met didactische principes


3. Interview afnemen, interviewrapport of –verslag opstellen


4. Onderhandelen


5. Commerciële vaardigheden: IT-producten en –diensten verkopen


6. Overtuigen en overreden in het algemeen


7. Slechtnieuwsgesprek voeren


8. Feedback geven

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%