Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Informatiearchitectuur


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_314
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanelderen Robert

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Integratieniveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Integratieniveau
IM_BS_IMS_06IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur.Integratieniveau

Leerresultaten

De jonge professional verzamelt en organiseert de informatie.



Dit betekent:

- de student legt de context vast waarin de applicatie gebruikt wordt (doelgroep, doelstelling)

- de student kiest één of meerdere gepaste organisatietechnieken



De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

De jonge professional doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).



Dit betekent:

- de student kent de verschillende usertesting technieken

- de student kan een gerichte keuze maken uit deze technieken

- de student kan een usertesting opzetten en er relevante kwalitatieve data uit destileren



De jonge professional plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.

De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.



Dit betekent:

- de student herkent de verschillende stappen in het productieproces van een website

- de student vertaalt dit naar een planning



De jonge professional vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving.



Dit betekent:

- de student herkent de verschillende functionele onderdelen van een user interface

- de student kan deze onderdelen optimaal plaatsen in het scherm

- de student kent de verschillende technieken om een visuele structuur te communiceren aan de gebruiker

Inhoud

In de cursus Informatiearchitectuur leert de student "gebruiksvriendelijk" denken en handelen in interface design en interactie ontwikkeling van digitale toepassingen.



Korte inhoud:

- Wat is 'Informatie Architectuur'; afbakening gebied, wat is het belang van IA

- Principes van 'Usability Engineering'; een gebruikersgerichte benadering van het ontwerpproces

- Waarom en hoe 'User Testing'; belang van user testing, methode

- Organisatie van informatie; zinvolle informatie maken, organisatie principes

- Wat is de 'User Interface'; structuren visualiseren, praktische richtlijnen met betrekking tot navigatieontwerp

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten evalueren een interface (al dan niet zelfgebouwd) aan de hand van een aantal Usertestings, ze kiezen zelf de meest gepaste methode, voeren de test uit en verwerken de verzamelde gegevens in een rapport met volgende inhoud:

- een schets van de gebruikscontext van de applicatie; beschrijving van de doelgroep en doelstellingen, eisen, verwachtingen vanuit gebruikersperspectief (afhankelijk van de interface en de geteste applicatie kan de context beschrijving uitgebreider zijn)

- keuze van een testtechniek, met beschrijving en verantwoording van de keuze

- testdoelen; met beschrijving en verantwoording

- een usertest (vragenbatterij, testprocedure, ...) op basis van de gekozen testtechniek en aansluitend op de testdoelen.

- documentatie van het testverloop

- resultaten van de uitgevoerde test

- de tekortkomingen van de geteste interface; een beschrijving van alle gedetecteerde usability issues (met afbeelding en tekst)

- een berekening van de ernst van de fouten aan de hand van vooraf bepaalde parameters (met verantwoording van de wegingtechniek)

- voorstellen ter verbetering van de gedetecteerde tekortkomingen



De student wordt ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.



Het verslag wordt verdedigd tijdens een mondelinge presentatie.



Voor de tweede examenkans krijgt de student een opdracht in juni die vergelijkbaar is met de opdracht voor de eerste examenkans. Op het mondeling examen worden het verloop van de opdracht en de resultaten besproken.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%