Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_4267
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Goethem Anne
  • Messens Anneliese
  • Aerts Karina

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie

Begincompetentie

uit de eindtermen secundair onderwijs: de studenten kunnen zich oriënteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken.

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_BS_IMD_07IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen.Elementair niveau

Leerresultaten

De student kent volgende begrippen/principes van objectgeoriënteerd programmeren:

klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation,

de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.


De student past algoritmisch denken en programmeren toe in een object-georiënteerde omgeving.

Hij heeft aandacht voor de syntax. Het programma bevat geen compilatiefouten. Hij levert programma’s af die getest zijn.


De student moet een eenvoudig UML-klassendiagram kunnen omzetten naar de juiste JAVA-klassen.

Juiste opbouw van klassen en bijhorende attributen en methods.

Maakt op een correcte manier gebruik van aggregatie en collections om de associaties tussen de klassen te vertalen.


Kan een programma opbouwen volgens de principes van de twee-lagen structuur: scheidt presentatie-laag en business-laag.

Inhoud

BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN

- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen.

- invoer en uitvoer.

- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch).

- functies/methods/operations: structuur, argumenten.

- arrays.

- strings plus string-functies.

- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen.



OBJECTGEORIËNTEERD DENKEN:

- klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation.

- de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.

- gebruik van basisdiagrammen van UML: vnl. klassediagram.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%