Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
IM_4267 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Goethem Anne
- Messens Anneliese
- Aerts Karina
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
uit de eindtermen secundair onderwijs: de studenten kunnen zich oriënteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_07 | IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student kent volgende begrippen/principes van objectgeoriënteerd programmeren:
klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation,
de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.
De student past algoritmisch denken en programmeren toe in een object-georiënteerde omgeving.
Hij heeft aandacht voor de syntax. Het programma bevat geen compilatiefouten. Hij levert programma’s af die getest zijn.
De student moet een eenvoudig UML-klassendiagram kunnen omzetten naar de juiste JAVA-klassen.
Juiste opbouw van klassen en bijhorende attributen en methods.
Maakt op een correcte manier gebruik van aggregatie en collections om de associaties tussen de klassen te vertalen.
Kan een programma opbouwen volgens de principes van de twee-lagen structuur: scheidt presentatie-laag en business-laag.
Inhoud
BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen.
- invoer en uitvoer.
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch).
- functies/methods/operations: structuur, argumenten.
- arrays.
- strings plus string-functies.
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen.
OBJECTGEORIËNTEERD DENKEN:
- klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation.
- de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.
- gebruik van basisdiagrammen van UML: vnl. klassediagram.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |