De opleiding Journalistiek wil kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bijbrengen, die voor het uitoefenen van het beroep als journalist belangrijk zijn. Afgestudeerden moeten in staat zijn om meer dan één medium te bedienen. Ze moeten kunnen inspelen op de specifieke behoefte van de verschillende media.
Daarom is het journalistieke handelen binnen een crossmediale nieuwsomgeving in de bachelor journalistiek een belangrijke eindcompetentie. De opleiding wil dus journalisten afleveren met innovatieve, crossmediale competenties: radiomakers, televisiemakers, presentatoren, reporters, fotojournalisten, redacteuren voor kranten, tijdschriften en internet die in staat zijn op een adequate manier in te spelen op de specifieke behoeften van de verschillende media.
De opleiding geeft ruime mogelijkheden om kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes meteen in een praktijkrealistische omgeving te toetsen. Via www.supo.be krijgen de studenten de kans om in een real-life omgeving journalistiek te bedrijven in een real-time kader, met productieschema, deadlines en bedrijfseconomische wetmatigheden. Daarom zijn maatschappelijk bewustzijn, resultaatgerichtheid, stressbestendigheid, creativiteit en flexibiliteit belangrijke eindcompetenties van onze bachelor journalistiek.
De studenten moeten ook een evenwichtige berichtgeving kunnen verzorgen in een complexe samenleving. Dit veronderstelt kennis, inzicht en begrip voor verschillende bevolkingsgroepen uit binnen- en buitenland. Daarom integreren we de interculturele dimensie in het curriculum. Opdat die ervaring niet enkel voor de uitgaande studenten een feit zou zijn, ‘rekruteren’ we ook buitenlandse studenten. Via multiculturele redacties stimuleren we open mindness en interculturele affiniteit.
De opleiding bestaat uit vijf grote pijlers:
1. Journalistieke vaardigheden
Interviewen, researchen en goede teksten schrijven. De studenten krijgen een intensieve training in de vaardigheden die elke journalist moet verwerven.
2. Creatieve mediavaardigheden
Fotografie, grafische vormgeving, webdesign, internetvaardigheden, cameratechnieken, radiotechnieken, montage… we leiden niet op tot techneut, maar reiken moderne middelen aan om een verhaal te vertellen.
3. Taalvaardigheid
Het spreekt voor zich dat een journalist graag en bewust met taal omgaat. In de eerste plaats in het Nederlands natuurlijk. Maar ook Frans en Engels worden behoorlijk bijgeschaafd: vooral om anderstalige bronnen te raadplegen en mensen te interviewen. Als vierde taal wordt een keuze tussen Duits of Spaans aangeboden.
4. Brede algemene vorming
Een journalist kijkt met een brede blik op wat er in de samenleving gebeurt. De opleiding besteedt ruime aandacht een cultuur, de grote politieke en maatschappelijke thema’s, diversiteit, nationale en internationale media en de nieuwste mediatrends.
5. De juiste spirit
Deadlines halen, in team werken, stressbestendig zijn, ethisch handelen… Als toekomstig journalist moet de student ook de juiste attitudes ontwikkelen. Onze praktijkrealistische projecten zijn hiervoor een ideaal instrument.
De opleiding biedt vier studietrajecten aan:
1. Print
2. Radio
3. Televisie
4. Online
Beroepsmogelijkheden
De opleiding wil dus journalisten afleveren met innovatieve, crossmediale competenties: radiomakers, televisiemakers, presentatoren, reporters, fotojournalisten, redacteuren voor kranten, tijdschriften en internet die in staat zijn op een adequate manier in te spelen op de specifieke behoeften van de verschillende media.
De afgestudeerde heeft innovatieve crossmediale competenties met een brede waaier aan toekomstmogelijkheden. In de ‘zuivere’ journalistiek maar ook in het bedrijfsleven en bij de overheid. Als redacteur, researcher, reporter,… voor bladen, productiehuizen, zenders, steden, gemeenten en bedrijven.