Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Onderzoeksvaardigheden 3


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5186
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Dala Nadia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Onderzoeksvaardigheden 1 en 2




    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkDoorgroeiniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchDoorgroeiniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaDoorgroeiniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenDoorgroeiniveau

    Leerresultaten

    Door de juiste vragen en de juiste attitude, mensen kunnen stimuleren om eerlijke en relevante antwoorden te geven;


    weten welk doel het interview dient; antwoorden inschatten op bruikbaarheid;


    methode van woord/wederwoord regelmatig hanteren; uit eigen waarneming gericht informatie ter plekke kunnen verzamelen; kennis hebben van belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet; de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering kunnen toelichten en verantwoorden.

    Inhoud



    interviewen (verder voorgezet):



    - wat is een kritisch interview?



    - drie fasen van een interview onderscheiden (voorbereiding, interview,verwerking)



    - originele vragen leren stellen: hoe vind ik vragen die anderen nog niet hebben gesteld?



    - opbouw van een (live) interview



    - durven verrassen - durven tussenkomen, tegengas geven en corrigeren - durven zwijgen



    - leren actief luisteren



    - psychologische krachtmeting en interviewvaardigheden (bv.niet laten intimideren)



    - herwerken van afgenomen interview naar print, tv of radio : telkens opnieuw starten van nul



    - checken informatie afgenomen interview





      zelf nieuws maken (basis) : toepassing



    - kritisch leren omgaan met aangereikte nieuwsverhalen (persberichten, woordvoerders etc)



    - wat zijn de selectiecriteria van nieuws? herkennen en toepassen



    - principe check en double check aanleren en eerste toepassing



    - welke nieuwsbronnen zijn er allemaal? welke bronnen zijn valide?



    - herkennen van andere nieuwsbronnen naast de traditionele bronnen



    - follow the paper-trail (rapporten opzoeken, studies, archieven etc)



    - leren loskomen van de nieuwsdesk en van het ons aangereikte nieuws: nieuws ook vinden op straat, in je omgeving, eigen ervaringen, blogs etc. -> omzetten naar betrouwbaar nieuwsitem



    - de meerwaarde van invalshoeken voor nieuwe nieuwsverhalen: wat is het en hoe werkt het? 



    - eerste toepassing op herwerken van een nieuwsbericht door nieuwe invalshoeken te zoeken (bv hij/zij, dader/slachtoffer, bedrijfsleider/arbeider, meerderheid/minderheid etc)



    - kan ik zelf nieuws bedenken? : zelf verbanden leggen tussen losse nieuwsfeiten en dit verband leren onderzoeken

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%