Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Onderzoeksvaardigheden 3
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5186 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Onderzoeksvaardigheden 1 en 2
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Door de juiste vragen en de juiste attitude, mensen kunnen stimuleren om eerlijke en relevante antwoorden te geven;
weten welk doel het interview dient; antwoorden inschatten op bruikbaarheid;
methode van woord/wederwoord regelmatig hanteren; uit eigen waarneming gericht informatie ter plekke kunnen verzamelen; kennis hebben van belangrijke persbureaus, naslagwerken, databanken, het internet; de ten behoeve van zijn product gemaakte keuzes ten aanzien van bronnen, aanpak en uitvoering kunnen toelichten en verantwoorden.
Inhoud
interviewen (verder voorgezet):
- wat is een kritisch interview?
- drie fasen van een interview onderscheiden (voorbereiding, interview,verwerking)
- originele vragen leren stellen: hoe vind ik vragen die anderen nog niet hebben gesteld?
- opbouw van een (live) interview
- durven verrassen - durven tussenkomen, tegengas geven en corrigeren - durven zwijgen
- leren actief luisteren
- psychologische krachtmeting en interviewvaardigheden (bv.niet laten intimideren)
- herwerken van afgenomen interview naar print, tv of radio : telkens opnieuw starten van nul
- checken informatie afgenomen interview
zelf nieuws maken (basis) : toepassing
- kritisch leren omgaan met aangereikte nieuwsverhalen (persberichten, woordvoerders etc)
- wat zijn de selectiecriteria van nieuws? herkennen en toepassen
- principe check en double check aanleren en eerste toepassing
- welke nieuwsbronnen zijn er allemaal? welke bronnen zijn valide?
- herkennen van andere nieuwsbronnen naast de traditionele bronnen
- follow the paper-trail (rapporten opzoeken, studies, archieven etc)
- leren loskomen van de nieuwsdesk en van het ons aangereikte nieuws: nieuws ook vinden op straat, in je omgeving, eigen ervaringen, blogs etc. -> omzetten naar betrouwbaar nieuwsitem
- de meerwaarde van invalshoeken voor nieuwe nieuwsverhalen: wat is het en hoe werkt het?
- eerste toepassing op herwerken van een nieuwsbericht door nieuwe invalshoeken te zoeken (bv hij/zij, dader/slachtoffer, bedrijfsleider/arbeider, meerderheid/minderheid etc)
- kan ik zelf nieuws bedenken? : zelf verbanden leggen tussen losse nieuwsfeiten en dit verband leren onderzoeken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |