Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Intercultural Communication for Journalism
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5301 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs- basiskennis Engels
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student reflecteert over zijn/haar eigen cultureel referentiekader en onderzoekt welke impact dit heeft op het eigen functioneren in groep De student toont respect voor interculturele verschillen De student heeft kennis van en inzicht in een aantal basisconcepten uit de interculturele communicatie De student illustreert inzicht in (inter )persoonlijke, situationele en culturele factoren in interculturele communicatie De student vertaalt bovenstaande inzichten in de analyse van een concrete case De student heeft een constructieve inbreng binnen een groep met respect voor de inbreng van de anderen
The student reflects on his/her own cultural frame of reference. He/she investigates the impact of this frame of reference on his/her interaction in a group. The students shows respect for intercultural diffrerences. He/she develops insight and knowledge of a number of basic concepts with regard to intercultural communication. The student demonstrates his/her developping skills in interpersonal, contextual and cultural factors in intercultural communication. The student knows how to translate these insights in the analysis of a concrete case. The student as a constructive input within a group, with respect for the input of others.
Inhoud
Engels: Het verwerven van inzicht in en het aanleren van de crossculturele communicatiecompetenties aan de hand van voorbeelden en groepsoefeningen. Het toetsen aan de praktijk van de culturele dimensies in de communicatie volgens Geert Hofstede en het aanleren van het TOPOI-model als instrument voor het daadwerkelijk detecteren van en anticiperen op crossculturele misverstanden in de interculturele communicatie. Bewustzijn creëren over de filters in de communicatie in internationale context en het herkennen ven verschillende cultureel bepaalde organisatie- en communicatiemodellen. Alle theorie wordt getoetst aan de praktijk en aan de setting van een internationale bedrijfsleven. permanente evaluatie Aanbevolen literatuur: Cultures and Organizations. Intercultural Cooperation and its Importance for Survival. Software of the Mind. Geert Hofstede - Profile Books (Nadia Dala) Nederlands Dagelijkse omgang met collega’s, klanten, managers, ouders, leerlingen uit andere culturen kan boeiend zijn, maar daarom niet altijd zo evident. Inzicht krijgen in de verschillen die andere culturen met zich meebrengen en de meerwaarde hiervan positief weten te hanteren, is zonder meer een vereiste om de interculturele samenwerking en communicatie optimaal te laten verlopen. Dit opleidingsonderdeel brengt de nodige inzichten, vaardigheden en praktische handvaten om effectief om te gaan met diversiteit in je toekomstige werksituatie, maar ook in je dagelijkse omgaan met anderen. Om dat te kunnen bereiken, wordt van de studenten verwacht dat ze met elkaar in interactie treden en eigen ervaringen inbrengen. - Het eigen culturele referentiekader - Modellen en concepten van cultuur en interculturele communicatie - concrete toepassingen en cases
Het boek: 'Intercultureel communiceren. Wie durft? Nieuwe spelregels voor de nieuwsbrenger', wordt ook gebruikt ter ondersteuning van dit vak. Lannoo. Nadia Dala
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Cultures and organizations (int. coop. & its importance for survival)- software of the mind
- When cultures collide, leading across cultures
Evaluatie
Dit opleidingsonderdeel wordt tweemaal georganiseerd: Eerste semester: - Eerste examenkans - eerste examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht Tweede semester: - Eerste examenskans - tweede examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |