Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Redactievaardigheden 2
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5185 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Roosens Erik
- Janssen Marianne
- Dala Nadia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Zich in woord en geschrift correct kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, rekening houden met de ruimte- en of tijds-beperkingen van zijn product, besef hebben van de noodzakelijkheid van bepaalde informatie vanwege de logica van
het verhaal; basaal inzicht hebben in de adequaatheid van woordkeuze, in mogelijke creatieve stijlvormen en de gebruiksmogelijkheden van beide in de journalistiek; op deadline kunnen werken
Logische en chronologische ordeningen kunnen aanbrengen; kunnen ordenen op grond van structuurconventies van het gekozen genre; kunnen ordenen op basis van relevantie (omgekeerde piramidebouw); kan,
ondersteund door anderen, eenvoudige journalistieke producten,vervaardigen in diverse genres, en dat voor een geschreven medium dat zich richt op een breed publiek
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Zich kunnen bedienen van journalistieke genres en bijbehorende stijltechnieken.
Koppen, tussenkoppen, titels en onderschriften adequaat kunnen gebruiken.
Informatie creatief kunnen verwerken tot een samenhangend en logisch geheel.
Kunnen werken met combinaties van woord, beeld en geluid.
Informatie kunnen uitdrukken in vlotte spreektaal.
Inhoud
De studenten leren wat nieuws is en hoe ze zo een journalistiek product maken.
Ze leren een interview afnemen en uitschrijven en een portret maken.
Ze leren hoe je teksten schrijft voor radio en televisie en hoe je een stuk opbouwt.
Ze leren schrijven voor schermen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Stijlboek: voor wie helder wil schrijven
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | |