Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Redactievaardigheden 1
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5169 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hellemans Frank
- Vanhemelryck Kris
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Elementair niveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Elementair niveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Elementair niveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Elementair niveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Elementair niveau |
Leerresultaten
Kunnen plannen en organiseren van journalistiek werk
-functioneert optimaal in een redactionele / crossmediale werkomgeving (op deadline kunnen werken en is betrouwbaar)
-plant en organiseert journalistieke activiteiten op een efficiënte en effectieve wijze (houdt zich aan afspraken)
Informatie kunnen presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media
-gebruikt het Nederlands als werkinstrument om professioneel te functioneren in diverse journalistieke werksituaties
-verwerkt informatie in correct Nederlands tot een journalistiek eindproduct voor de betrokken doelgroep (zich in woord en geschrift correct kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, logische en chronologische ordeningen kunnen aanbrengen, ordening vormtechnisch zichtbaar kunnen maken, kunnen ordenen op basis van relevantie (omgekeerde piramidebouw), eindredactie kunnen plegen op de door hemzelf vervaardigde producten)
Samengevat:
Zich in woord en geschrift correct kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, rekening houden met de ruimte- en of tijds-beperkingen van zijn product, besef hebben van de noodzakelijkheid van bepaalde informatie vanwege de logica van het verhaal, basaal inzicht hebben in de adequaatheid van woordkeuze, in mogelijke creatieve stijlvormen en de gebruiksmogelijkheden van beide in de journalistiek, op deadline kunnen werken.
Inhoud
1. taalbeheersing (spelling – voornaamste principes) 2. taalbeheersing (stijl – voornaamste principes) 3. aanmaken eenkolommer 4. aanmaken nieuwsbericht 5. aanmaken interview 6. aanmaken reportage 7.inleidende principes van onderzoeksjournalistiek
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal
- Stijlboek: voor wie helder wil schrijven
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | Toets spelling, redactieopdrachten | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |