Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Bachelorproef Televisie


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5215
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_04JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    JOU_AC_05JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    JOU_AC_05.1JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_05.2JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkIntegratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Integratieniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaIntegratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    De doelstellingen die we met het maken van een bachelorproef beogen, zijn drievoudig:


    1. Beroepsspecifieke doelstellingen

    2. Theoretische/wetenschappelijke doelstellingen

    3. Sociale competenties



    Beroepsspecifieke doelstellingen


    De student moet aantonen dat hij de basiskennis die hij gedurende de opleiding heeft verworven, de vaardigheden die hij in de loop van de drie jaren heeft ontwikkeld en de attitude die gegroeid is doorheen de opleiding, geïntegreerd beheerst.


    De student moet aantonen dat hij de basiskennis die hij gedurende de opleiding heeft verworven, de vaardigheden die hij in de loop van de drie jaren heeft ontwikkeld en de attitude die gegroeid is doorheen de opleiding, geïntegreerd beheerst.

    Theoretische/wetenschappelijke doelstellingen


    Om zich als professional te profileren en een bijdrage binnen de beroepswereld te leveren, is het belangrijk dat student op een kritische en wetenschappelijke wijze omgaat met zijn kennis en kunde.


    Om zich als professional te profileren en een bijdrage binnen de beroepswereld te leveren, is het belangrijk dat student op een kritische en wetenschappelijke wijze omgaat met zijn kennis en kunde.

    Sociale competenties


    Om kennis en vooral vaardigheden op te doen binnen een specifieke topic van het beroep, is het belangrijk om contacten te leggen met ervaren beroepsmensen. Het op een gepaste wijze contact nemen met beroepsmensen is een belangrijke sociaalvaardige doelstelling die we beogen met het maken van een bachelorproef.


    Om kennis en vooral vaardigheden op te doen binnen een specifieke topic van het beroep, is het belangrijk om contacten te leggen met ervaren beroepsmensen. Het op een gepaste wijze contact nemen met beroepsmensen is een belangrijke sociaalvaardige doelstelling die we beogen met het maken van een bachelorproef.

    In de bachelorproef bewijst de student dat hij:


    - een relevante vraag kan stellen.

    - een onderzoeksstrategie kan hanteren.

    - relevante theoretische referentiekader en/of wetenschappelijke artikels kan kiezen.

    - juiste, relevante, objectieve, controleerbare feitelijke informatie gebruikt en verwerkt, en deze toepast op de casus/het probleem.

    - een vertaling maakt naar de praktijk door de inhoud van de theoretische referentiekader en/of de wetenschappelijke artikels terug te koppelen naar de casus/het probleem.

    - de essentie in een conclusie kan formuleren.

    - correct verwijst naar bronnen in een tekst en correct een literatuurlijst opstelt.


    Dit vertaalt zicht in de volgende leerresultaten:


    - De student geeft blijk van permanente en parate kennis.

    - De student bouwt een logische redenering op.

    - De student lost een casus/probleem op.

    - De student neemt gefundeerde beslissingen.

    - De student heeft inzicht in de organisatie van het beroep in termen van planning en prioriteiten.

    - De student leidt uit een praktijksituatie een relevante vraag af.

    - De student zoekt – op een efficiënte manier –literatuur op over een bepaald onderwerp en hij vat het samen.

    - De student vertaalt de bevindingen uit de literatuur naar de praktijk.

    - De student verwijst op een correcte manier naar de bronnen in de tekst en in de literatuurlijst.

    - De student geeft blijk dat hij kan omgaan met stress.

    Inhoud

    TV-reportage (max. 3 studenten): de student maakt een journalistieke reportage van 5 à 7 minuten, neemt op met camera-apparatuur van de hogeschool (4 draaidagen) en monteert ook op school (4 montagedagen. TV: filmen en visioneren, shotlist opstellen, montageplan opstellen, monteren.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% De eindwerkcommissie (eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenperiode. De student wordt tijdens het inkijkmoment op het einde van het academiejaar volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%