Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Redactie- en onderzoeksvaardigheden Televisie
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5209 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Sengers Luuk
- De Roover Iris
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Onderzoeksvaardigheden 1, 2, 3 en 4
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
Redactievaardigheden:
Eindredactie kunnen plegen op door anderen vervaardigde producten; zijn doelgroep goed kennen en de relevantie van het onderwerp voor de doelgroep kunnen bepalen; rekening houden met de ruimte- en of tijdsbeperkingen van zijn product; kunnen werken met productformules en redactiestatuten;
Onderzoeksvaardigheden:
- Lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kunnen kopiëren in Excel en kunnen analyseren voor originele journalistieke verhalen;
- Kennis hebben van het bestaan en het nut van de Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa;
- Kennis hebben van nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek;
- Zelfstandig of in een groep een onderzoek kunnen uitvoeren voor een dossier op supo
Inhoud
Redactievaardigheden:
De studenten leren hoe ze de omslag moeten maken van schrijftaal naar spreektaal voor televisie. Dit gebeurt aan de hand van theorie en door tal van oefeningen en opdrachten.
De studenten leren ook hoe ze korte en langere nieuwsitems voor televisie moeten maken. Vooral de opbouw staat centraal: hoe worden voice-overs afgewisseld met quotes en met beeldmateriaal om zo tot een ritme te komen dat geschikt is voor televisie; wanneer gebruik je quotes, wat is een goede quote, wat zet je in je voice-overs etc.
Verder wordt aandacht besteed aan het efficiënt verzamelen van informatie en hoe dit verwerkt kan worden naar een eindproduct voor televisie.
Onderzoeksvaardigheden:
- Datajournalistiek: Hoe kun je lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kopiëren in Excel en analyseren voor originele journalistieke verhalen? (Vervolg op Excel in tweede jaar tweede semester)
- De Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa
- Onderzoeken presenteren op internet (nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek op internet)
- Onderzoek uitvoeren voor een dossier op supo
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Onderzoeksvaardigheden
Handboeken
- Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Een score van 7/20 op één van de 3 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Dit opleidingsonderdeel wordt tweemaal georganiseerd: Eerste semester: - Eerste examenkans - eerste examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht Tweede semester: - Eerste examenskans - tweede examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht
Permanente evaluatie, gekoppeld aan de individuele prestaties van de student in het supo-tv project tijdens het eerste semesterRedactievaardigheden Televisie |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Onderzoeksvaardigheden |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |