Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Redactie- en onderzoeksvaardigheden Televisie


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5209
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Sengers Luuk
  • De Roover Iris

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Onderzoeksvaardigheden 1, 2, 3 en 4



    eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkIntegratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Integratieniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaIntegratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    Redactievaardigheden:


    Eindredactie kunnen plegen op door anderen vervaardigde producten; zijn doelgroep goed kennen en de relevantie van het onderwerp voor de doelgroep kunnen bepalen; rekening houden met de ruimte- en of tijdsbeperkingen van zijn product; kunnen werken met productformules en redactiestatuten;



    Onderzoeksvaardigheden:

    - Lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kunnen kopiëren in Excel en kunnen analyseren voor originele journalistieke verhalen;

    - Kennis hebben van het bestaan en het nut van de Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa;

    - Kennis hebben van nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek;


    - Zelfstandig of in een groep een onderzoek kunnen uitvoeren voor een dossier op supo



    Inhoud

    Redactievaardigheden:

    De studenten leren hoe ze de omslag moeten maken van schrijftaal naar spreektaal voor televisie. Dit gebeurt aan de hand van theorie en door tal van oefeningen en opdrachten.



    De studenten leren ook hoe ze korte en langere nieuwsitems voor televisie moeten maken. Vooral de opbouw staat centraal: hoe worden voice-overs afgewisseld met quotes en met beeldmateriaal om zo tot een ritme te komen dat geschikt is voor televisie; wanneer gebruik je quotes, wat is een goede quote, wat zet je in je voice-overs etc.



    Verder wordt aandacht besteed aan het efficiënt verzamelen van informatie en hoe dit verwerkt kan worden naar een eindproduct voor televisie.



    Onderzoeksvaardigheden:

    - Datajournalistiek: Hoe kun je lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kopiëren in Excel en analyseren voor originele journalistieke verhalen? (Vervolg op Excel in tweede jaar tweede semester)

    - De Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa

    - Onderzoeken presenteren op internet (nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek op internet)

    - Onderzoek uitvoeren voor een dossier op supo

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Onderzoeksvaardigheden

    Handboeken

    • Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Een score van 7/20 op één van de 3 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.





    Dit opleidingsonderdeel wordt tweemaal georganiseerd: Eerste semester: - Eerste examenkans - eerste examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht Tweede semester: - Eerste examenskans - tweede examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht




    Permanente evaluatie, gekoppeld aan de individuele prestaties van de student in het supo-tv project tijdens het eerste semester

    Redactievaardigheden Televisie
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%
    Onderzoeksvaardigheden
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%