Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Media Analysis
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5333 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties tweede jaar
Kennis Engels
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
een eigen standpunt kunnen bepalen t.a.v. die ontwikkelingen in het vak en dat standpunt kunnen motiveren; standpunt inzake een vakonderwerp kunnen uitwerken in een opiniƫrend artikel
Inhoud
1. Het schriftelijk en mondeling kunnen opbouwen van analyses nav actuele nieuwsclusters
2. Het schriftelijk en mondeling kunnen beargumenteren van (persoonlijke) standpunten nav actuele nieuwsfeiten
3. Actief deelnemen aan inhoudelijke groepsdiscussies rond actuele topics
4. Het herkennen van (nieuwe) dominante maatschappelijke denkpatronen en hoe die opgepikt worden in de media
5. Het kunnen nagaan waarom bepaalde mediafiguren meer forum krijgen in de media door de standpunten die ze innemen - gelinkt aan maatschappelijke en politieke trends
6. Kritisch analyseren van verschuivingen in de media
7. Het leren opbouwen van contra-argumenten als nieuwsmaker
Dit alles aan de hand van nieuwsitems (tv, radio,print, online)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |