Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Interne mediastage Televisie
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5214 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Rumes Tom
- De Roover Iris
- Hoof Kris
- Roegiers Godelieve
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
in redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan; beschikken over goede vergadertechnieken;ideeën aan anderen kunnen presenteren; willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen streven naar foutloos werken; juiste weergave van feiten; juiste weergave van citaten;alle kanten van een verhaal belichten;feiten en commentaar scheiden; streven naar objectiviteit; kansen signaleren; problemen signaleren;oplossingen bedenken; niet op voorstellen wachten;actie ondernemen
Kunnen samenwerken met vormgevers, cameralieden, geluidstechnici en nieuwe mediatechnici; teamgericht, contactvaardig, ondernemend, assertief, empathisch en diplomatisch kunnen werken en samenwerken;
Een onderzoek kunnen plannen en uitvoeren aan de hand van hypotheses en bronnenkaarten; kunnen samenwerken in projecten.
Eindcompetenties van Mediaproductie print, radio, televisie, online (uit tweede programmajaar) moeten zijn verworven om zich te kunnen inschrijven voor dit opleidingsonderdeel (verplichte volgtijdelijkheid).
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
De mogelijkheden van het medium goed kennen om te bepalen of het onderwerp zich leent voor dat medium; inzicht hebben in zijn rol als journalist en zijn eigen normen en waarden die mede bepalen welk onderwerp hij kiest; een helder beeld hebben van de kwaliteiten waaraan journalistieke producten moeten
voldoen en op grond daarvan eigen en andermans werk kritisch kunnen beschouwen en het oordeel duidelijk en gemotiveerd kunnen overbrengen aan anderen; beschikken over goede vergadertechnieken; leiding kunnen geven en geleid kunnen en willen worden; in redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan;ideeën aan anderen kunnen presenteren;willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen
Kunnen samenwerken met vormgevers, cameralieden, geluidstechnici en nieuwe mediatechnici;
kan zelfstandig
journalistieke producten vervaardigen voor diverse
genres en in diverse media en zich daarbij ook richten op meer
specifieke teamgericht, contactvaardig, ondernemend, assertief, empathisch en diplomatisch kunnen werken en samenwerken;
doelgroepen; heeft inzicht in de eigen sterktes en zwaktes;
Volledig zelfstandig een professioneel journalistiek product maken en dat product vanuit een veelheid van invalshoeken kunnen verantwoorden; een professioneel journalistiek product maken gebaseerd op informatie verzameld uit eigen waarneming en verder onderzoek
Inhoud
Journalistieke producten maken voor een crossmediaal platform
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Kranten en tijdschriften
- Online krantenabonnement op een binnenlandse krant
- Online krantenabonnement op een buitenlandse krant
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |