Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Crossmedia project Print
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_4227 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Verhoogen Jozef
- Goovaerts Lutgart
- Sengers Luuk
- Roosens Erik
- Vanhemelryck Kris
- Roegiers Godelieve
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Benodigde tijd kunnen inschatten en inzet van anderen kunnen inplannen; een realistisch werkplan kunnen maken; gevoel hebben voor de meerwaarde van treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen; goede sociale omgangsvormen bezitten;
kunnen werken onder tijdsdruk;kunnen werken bij tegenslag;kunnen werken bij tegenwerking
Informatie creatief kunnen verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van een specifiek medium
Bronnen, documenten en aantekeningen op een toegankelijke en veilige manier kunnen bewaren op de computer; kritisch evalueren en fact checking van journalistieke producten; data verzamelen, statistisch analyseren en visualiseren in functie van journalistieke verhalen
Eindcompetenties van Creatieve Mediavaardigheden (uit tweede programmajaar) en Redactievaardigheden 1 (uit eerste programmajaar) moeten zijn verworven om zich te kunnen inschrijven voor dit opleidingsonderdeel (verplichte volgtijdelijkheid).
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
in redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan; beschikken over goede vergadertechnieken;ideeën aan anderen kunnen presenteren; willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen streven naar foutloos werken; juiste weergave van feiten; juiste weergave van citaten;alle kanten van een verhaal belichten;feiten en commentaar scheiden; streven naar objectiviteit; kansen signaleren; problemen signaleren;oplossingen bedenken; niet op voorstellen wachten;actie ondernemen
Kunnen samenwerken met vormgevers, cameralieden, geluidstechnici en nieuwe mediatechnici; teamgericht, contactvaardig, ondernemend, assertief, empathisch en diplomatisch kunnen werken en samenwerken;
Een onderzoek kunnen plannen en uitvoeren aan de hand van hypotheses en bronnenkaarten; kunnen samenwerken in projecten.
Inhoud
journalistieke producten maken voor het medium print
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Kranten en tijdschriften
- Online krantenabonnement op een binnenlandse krant
- Online krantenabonnement op een buitenlandse krant
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook boordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer:
a. stressbestendig
b. teamgericht
c. zelfstandig
d. contactvaardig
e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie
f. deadlinegericht
g. assertief, empathisch en diplomatisch
h. flexibel in mening en werkwijze
i. verantwoordelijk
j. ondernemend
k. oplossingsgericht
l. accuraat
m. kritisch en zelf-kritisch
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |