Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Crossmedia project Televisie


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_4229
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rumes Tom
  • De Roover Iris
  • Hoof Kris
  • Roegiers Godelieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Benodigde tijd kunnen inschatten en inzet van anderen kunnen inplannen; een realistisch werkplan kunnen maken; gevoel hebben voor de meerwaarde van treffende citaten, details, voorbeelden, beelden en sfeerbepalende elementen; goede sociale omgangsvormen bezitten; kunnen werken onder tijdsdruk;kunnen werken bij tegenslag;kunnen werken bij tegenwerking

     

    Informatie creatief kunnen verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van een specifiek medium

    Bronnen, documenten en aantekeningen op een toegankelijke en veilige manier kunnen bewaren op de computer; kritisch evalueren en fact checking van journalistieke producten; data verzamelen, statistisch analyseren en visualiseren in functie van journalistieke verhalen






    Eindcompetenties van Creatieve Mediavaardigheden (uit tweede programmajaar) en Redactievaardigheden 1 (uit eerste programmajaar) moeten zijn verworven om zich te kunnen inschrijven voor dit opleidingsonderdeel (verplichte volgtijdelijkheid).


    Eindcompetenties van Creatieve Mediavaardigheden (uit tweede programmajaar) en Redactievaardigheden 1 (uit eerste programmajaar) moeten zijn verworven om zich te kunnen inschrijven voor dit opleidingsonderdeel (verplichte volgtijdelijkheid).

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_04JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    JOU_AC_05JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    JOU_AC_05.1JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_05.2JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkIntegratieniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchIntegratieniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Integratieniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaIntegratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    In redactieverband kunnen werken met overige collega’s; met bronnen kunnen omgaan; beschikken over goede vergadertechnieken;ideeën aan anderen kunnen presenteren; willen weten wat er gebeurt; potentieel nieuws herkennen; zich continu vragen stellen streven naar foutloos werken; juiste weergave van feiten; juiste weergave van citaten;alle kanten van een verhaal belichten;feiten en commentaar scheiden; streven naar objectiviteit; kansen signaleren; problemen signaleren;oplossingen bedenken; niet op voorstellen wachten;actie ondernemen; zorgvuldig handelen; moreel verantwoord handelen, handelen volgens sociale normen, handelen volgens ethische normen.

     


    Kunnen samenwerken met vormgevers, cameralieden, geluidstechnici en nieuwe mediatechnici; teamgericht,  contactvaardig, ondernemend, assertief, empathisch en diplomatisch kunnen werken en samenwerken.


    Een onderzoek kunnen plannen en uitvoeren aan de hand van hypotheses en bronnenkaarten; kunnen samenwerken in projecten.



     

    Inhoud

    Journalistieke producten maken voor het medium televisie.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Kranten en tijdschriften

    • Online krantenabonnement op een binnenlandse krant
    • Online krantenabonnement op een buitenlandse krant

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% De student wordt naast zijn redactionele vaardigheden ook boordeeld op vaardigheden en attitudes om zijn/haar journalistieke taak naar behoren uit te voeren, onder meer: a. stressbestendig b. teamgericht c. zelfstandig d. contactvaardig e. creatief in het aanbrengen en verwerken van informatie f. deadlinegericht g. assertief, empathisch en diplomatisch h. flexibel in mening en werkwijze i. verantwoordelijk j. ondernemend k. oplossingsgericht l. accuraat m. kritisch en zelf-kritisch
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%