Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Redactie- en onderzoeksvaardigheden Online
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5221 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Sengers Luuk
- Roegiers Godelieve
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Onderzoeksvaardigheden 1, 2, 3 en 4
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
Redactievaardigheden:
De student kan eindredactie plegen op door anderen vervaardigde producten.
Hij kent zijn doelgroep goed en kan de relevantie van het onderwerp voor de doelgroep bepalen.
Hij houdt rekening met de ruimte- en tijdsbeperkingen van zijn product.
Hij kan werken met productformules en redactiestatuten.
Onderzoeksvaardigheden:
- Lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kunnen kopiëren in Excel en kunnen analyseren voor originele journalistieke verhalen;
- Kennis hebben van het bestaan en het nut van de Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa;
- Kennis hebben van nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek;
- Zelfstandig of in een groep een onderzoek kunnen uitvoeren voor een dossier op supo
Inhoud
Redactievaardigheden:
De student leert de principes van online-schrijven: enkele preliminaire opmerkingen en het opstellen van een checklist voor schrijven online.
Er worden bestaande weblogs en online-platformen (kranten en magazines) besproken.
De student maakt stukken aan voor Supo.
Onderzoeksvaardigheden:
- Datajournalistiek: Hoe kun je lijsten met gegevens (b.v. van de overheid of van NGO's) van internet kopiëren in Excel en analyseren voor originele journalistieke verhalen? (Vervolg op Excel in tweede jaar tweede semester)
- De Wet Openbaarheid van bestuur in België en in Europa
- Onderzoeken presenteren (nieuwe, actuele vormen van onderzoeksjournalistiek)
- Onderzoek uitvoeren voor een dossier op supo
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Onderzoeksvaardigheden
Handboeken
- Onderzoeksjournalistiek - Researchproces van idee tot verhaal
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Een score van 7/20 op één van de 3 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Redactievaardigheden Online |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Onderzoeksvaardigheden |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |