Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Onderzoeksvaardigheden 4


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5191
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Sengers Luuk
  • Hendrickx Marc
  • Van Den Bossche Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Onderzoeksvaardigheden 1, 2 en 3

    Eindcompetentie

    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
    JOU_AC_06JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    JOU_AC_07JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
    JOU_AC_08JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_11JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
    JOU_AC_12JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_02JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werkDoorgroeiniveau
    JOU_BS_03aJOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van researchDoorgroeiniveau
    JOU_BS_03bJOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken.Doorgroeiniveau
    JOU_BS_04JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse mediaDoorgroeiniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenDoorgroeiniveau

    Leerresultaten

    - betrouwbare en relevante bronnen kunnen vinden

    - bronnen, documenten en aantekeningen kritisch analyseren en op een toegankelijke en veilige manier digitaal kunnen verwerken en bewaren

    - snel en doeltreffend informatie kunnen vinden op het internet

    - evenwicht kunnen brengen in zijn berichtgeving door methoden van check/double check te hanteren

    - kunnen selecteren op basis van juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van informatie

    - met de gepaste ICT-tools gegevens verwerken tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen

    - werken op deadline en zich houden aan afspraken

    Inhoud

    Excel:

    MS Excel 2007 (Engelse versie)

    Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Excel doorgronden. Enkele topics: - Excel gebruiken als database voor het verwerken en analyseren van data - eenvoudige berekeningen maken - werken met functies - duidelijk interpreteerbare grafieken maken - betrouwbaarheid van cijfers controleren - cijfermateriaal analyseren met behulp van draaitabellen, grafieken, ... en verwerken tot bruikbare informatie - ...



    Projectmanagement:

    Hoe doe je een onderzoek(je), stap voor stap? (gebaseerd op de "Story-Based Inquiry"-methode)

    o.a.

    - Doelgroepen bepalen

    - Invalshoeken bepalen (Brainstormen)

    - Hypotheses maken

    - Scènes zoeken (Scenarisation)

    - Bronnen in kaart brengen (Source mapping)

    - Meerdere verhalen bedenken op basis van één onderzoek

    - Samenwerken in groepen

    - Informatie bewaren en doorzoekbaar maken op je computer (Record keeping)



    Kritische media-analyse:


    Het onderdeel ‘’kritische media-analyse' beoogt studenten de journalistieke vaardigheid bij te brengen om een tekst (bv. een persartikel, een perscommuniqué, een naar de pers toegespeeld document van een informant...) kritisch te kunnen bekijken.

    Het eerste deel behandelt dan ook de wetenschappelijke methodiek die in verschillende domeinen wordt toegepast om teksten te ontleden. De domeinen zijn logica en wetenschapsfilosofie, psycho- en sociologie,  statistiek en demografie, politicologie, recht, economie, literatuurwetenschap en historische wetenschappen.

    In een tweede deel worden persartikelen getoetst aan deze methodiek, waarbij vragen aan bod kunnen komen als:

    - kunnen we de informant wel vertrouwen en kon hij de feiten wel kennen

    - is de informatie een weergave van de feiten

    - hoe oud zijn de gegevens

    - zijn ze origineel

    - zijn ze geselecteerd

    - is de illustratie/tabel/grafiek wel de juiste weergave van wat er staat

    - is de titel niet misleidend?


     


     


     







    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Een score van 7/20 op één van de 3 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer33%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer33%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen33%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen33%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten34%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten34%