Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Onderzoeksvaardigheden 4
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5191 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Sengers Luuk
- Hendrickx Marc
- Van Den Bossche Inge
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Onderzoeksvaardigheden 1, 2 en 3
Eindcompetentie
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
- betrouwbare en relevante bronnen kunnen vinden
- bronnen, documenten en aantekeningen kritisch analyseren en op een toegankelijke en veilige manier digitaal kunnen verwerken en bewaren
- snel en doeltreffend informatie kunnen vinden op het internet
- evenwicht kunnen brengen in zijn berichtgeving door methoden van check/double check te hanteren
- kunnen selecteren op basis van juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van informatie
- met de gepaste ICT-tools gegevens verwerken tot in de beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen
- werken op deadline en zich houden aan afspraken
Inhoud
Excel:
MS Excel 2007 (Engelse versie)
Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Excel doorgronden. Enkele topics: - Excel gebruiken als database voor het verwerken en analyseren van data - eenvoudige berekeningen maken - werken met functies - duidelijk interpreteerbare grafieken maken - betrouwbaarheid van cijfers controleren - cijfermateriaal analyseren met behulp van draaitabellen, grafieken, ... en verwerken tot bruikbare informatie - ...
Projectmanagement:
Hoe doe je een onderzoek(je), stap voor stap? (gebaseerd op de "Story-Based Inquiry"-methode)
o.a.
- Doelgroepen bepalen
- Invalshoeken bepalen (Brainstormen)
- Hypotheses maken
- Scènes zoeken (Scenarisation)
- Bronnen in kaart brengen (Source mapping)
- Meerdere verhalen bedenken op basis van één onderzoek
- Samenwerken in groepen
- Informatie bewaren en doorzoekbaar maken op je computer (Record keeping)
Kritische media-analyse:
Het onderdeel ‘’kritische media-analyse' beoogt studenten de journalistieke vaardigheid bij te brengen om een tekst (bv. een persartikel, een perscommuniqué, een naar de pers toegespeeld document van een informant...) kritisch te kunnen bekijken.
Het eerste deel behandelt dan ook de wetenschappelijke methodiek die in verschillende domeinen wordt toegepast om teksten te ontleden. De domeinen zijn logica en wetenschapsfilosofie, psycho- en sociologie, statistiek en demografie, politicologie, recht, economie, literatuurwetenschap en historische wetenschappen.
In een tweede deel worden persartikelen getoetst aan deze methodiek, waarbij vragen aan bod kunnen komen als:
- kunnen we de informant wel vertrouwen en kon hij de feiten wel kennen
- is de informatie een weergave van de feiten
- hoe oud zijn de gegevens
- zijn ze origineel
- zijn ze geselecteerd
- is de illustratie/tabel/grafiek wel de juiste weergave van wat er staat
- is de titel niet misleidend?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Een score van 7/20 op één van de 3 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 33% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 33% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 34% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 34% | |