Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Mediaproductie print, radio, televisie, online
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5297 |
12 |
360 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Busselot Sandra
- Van Herreweghen Pieter
- Hoof Kris
- De Roover Iris
- Roosens Erik
- De Pauw Annick
- Janssen Marianne
- Franssens Jeroen
- Iwens Niel
- Bogaert Renaat
- Rumes Tom
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van Mediaproductie uit eerste programmajaar moeten zijn verworven om zich te kunnen inschrijven voor dit opleidingsonderdeel (verplichte volgtijdelijkheid).
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
JOU_AC
- de student blijft doelgericht functioneren in veranderde omstandigheden (mensen, middelen, doelen en procedures).
- de student bedenkt alternatieve ideeën, oplossingen en acties en werkt ze uit.
- de student werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.
- de student integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
- de student gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.
- de student begrijpt vaktechnische taal.
- de student integreert alle nodige software om zowel mondeling als schriftelijk de verwerkte informatie te laten doorstromen naar alle stakeholders.
JOU_BS
- de student kan informatie creatief verwerken en vormgeven, oog hebbend voor de specifieke vormgevingsmogelijkheden van de verschillende media.
- de student kan samenwerken met collega's om te komen tot een collectief product.
- de student kan zichzelf en zijn ideeën presenteren bij collega's en opdrachtgevers.
Inhoud
De studenten maken in groepjes van min. twee en max. drie een magazine, een website, een radio- en een televisiereportage. Ze zoeken daarvoor goed journalistiek materiaal, dat ze verwerken volgens de eigenheden van het medium.
In de tweede zittijd krijgen de studenten een individuele, vergelijkbare opdracht.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voorwaarde
Om te kunnen slagen moet voor elk onderdeel een eindproduct tegen de deadline afgeleverd worden en moet elk product verdedigd worden.
Samenstelling van het eindcijfer
Het uiteindelijke cijfer op 20 wordt gevalideerd door alle lectoren mediaproductie. Je eindcijfer is niet noodzakelijk het rekenkundige gemiddelde van alle onderdelen van mediaproductie. Indien je een ernstig tekort hebt voor redactie of realisatie of voor één van de onderdelen (magazine, website, televisiereportage, radioreportage), zullen je lectoren het eindcijfer vastleggen.
- voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 15/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore.
- voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 15/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
- 9/20 indien de som van de tekorten niet groter is dan 3 punten
- 8/20 indien de som van de tekorten groter is dan 3 punten
Ook al maak je een portfolio in groepjes van max. drie, de evaluatie gebeurt individueel. Maak daarom duidelijk wie wat doet.
Aanvullende informatie
Gedetailleerde informatie is na te lezen in het cursusmateriaal/op Toledo. Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 25% | Redactie Magazine (print) en E-Magazine (online)
Niet alleen het eindproduct maar ook het proces (rekening houden met feedback, aanwezigheid tijdens begeleidingsmomenten, naleven van afspraken) wordt evenwaardig geëvalueerd. |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 25% | Realisatie Magazine (print) en E-Magazine (online)
Niet alleen het eindproduct maar ook het proces (rekening houden met feedback, aanwezigheid tijdens begeleidingsmomenten, naleven van afspraken) wordt evenwaardig geëvalueerd. |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 25% | Redactie Radio- en Televisiereportage
Niet alleen het eindproduct maar ook het proces (rekening houden met feedback, aanwezigheid tijdens begeleidingsmomenten, naleven van afspraken) wordt evenwaardig geëvalueerd. |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 25% | Realisatie Radio- en Televisiereportage
Niet alleen het eindproduct maar ook het proces (rekening houden met feedback, aanwezigheid tijdens begeleidingsmomenten, naleven van afspraken) wordt evenwaardig geëvalueerd. |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Redactie Magazine (print), E-Magazine (online), Radio- en Televisiereportage
(opdracht: zie Toledo) |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Realisatie Magazine (print), E-Magazine (online), Radio- en Televisiereportage
(opdracht: zie Toledo) |