Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Bachelorproef Radio
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_5220 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcomptetenties na vijfde semester.
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_04 | JOU_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
JOU_AC_05 | JOU_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.1 | JOU_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_05.2 | JOU_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
JOU_AC_06 | JOU_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
JOU_AC_07 | JOU_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
JOU_AC_08 | JOU_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
JOU_AC_09 | JOU_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
JOU_AC_12 | JOU_AC_12 - Gegevens kwaliteitsvol bruikbaar maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_02 | JOU_BS_02 - Plannen en organiseren van journalistiek werk | Integratieniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Integratieniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Integratieniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
Volledig zelfstandig een professioneel journalistiek product maken en dat product vanuit een veelheid van invalshoeken kunnen verantwoorden;teamgericht, contactvaardig, ondernemend, assertief, empathisch en diplomatisch kunnen werken en samenwerken; heeft inzicht in de eigen sterktes en zwaktes;
volledig zelfstandig een reeks op de door hem beoogde contexten gerichte producten vervaardigen, en die producten vanuit een veelheid van invalshoeken verantwoorden
De doelstellingen die we met het maken van een bachelorproef beogen, zijn drievoudig:
1. Beroepsspecifieke doelstellingen
2. Theoretische/wetenschappelijke doelstellingen
3. Sociale competenties
Beroepsspecifieke doelstellingen
De student moet aantonen dat hij de basiskennis die hij gedurende de opleiding heeft verworven, de vaardigheden die hij in de loop van de drie jaren heeft ontwikkeld en de attitude die gegroeid is doorheen de opleiding, geïntegreerd beheerst.
De student moet aantonen dat hij de basiskennis die hij gedurende de opleiding heeft verworven, de vaardigheden die hij in de loop van de drie jaren heeft ontwikkeld en de attitude die gegroeid is doorheen de opleiding, geïntegreerd beheerst.
Theoretische/wetenschappelijke doelstellingen
Om zich als professional te profileren en een bijdrage binnen de beroepswereld te leveren, is het belangrijk dat student op een kritische en wetenschappelijke wijze omgaat met zijn kennis en kunde.
Om zich als professional te profileren en een bijdrage binnen de beroepswereld te leveren, is het belangrijk dat student op een kritische en wetenschappelijke wijze omgaat met zijn kennis en kunde.
Sociale competenties
Om kennis en vooral vaardigheden op te doen binnen een specifieke topic van het beroep, is het belangrijk om contacten te leggen met ervaren beroepsmensen. Het op een gepaste wijze contact nemen met beroepsmensen is een belangrijke sociaalvaardige doelstelling die we beogen met het maken van een bachelorproef.
Om kennis en vooral vaardigheden op te doen binnen een specifieke topic van het beroep, is het belangrijk om contacten te leggen met ervaren beroepsmensen. Het op een gepaste wijze contact nemen met beroepsmensen is een belangrijke sociaalvaardige doelstelling die we beogen met het maken van een bachelorproef.
In de bachelorproef bewijst de student dat hij:
- een relevante vraag kan stellen.
- een onderzoeksstrategie kan hanteren.
- relevante theoretische referentiekader en/of wetenschappelijke artikels kan kiezen.
- juiste, relevante, objectieve, controleerbare feitelijke informatie gebruikt en verwerkt, en deze toepast op de casus/het probleem.
- een vertaling maakt naar de praktijk door de inhoud van de theoretische referentiekader en/of de wetenschappelijke artikels terug te koppelen naar de casus/het probleem.
- de essentie in een conclusie kan formuleren.
- correct verwijst naar bronnen in een tekst en correct een literatuurlijst opstelt.
Dit vertaalt zicht in de volgende leerresultaten:
- De student geeft blijk van permanente en parate kennis.
- De student bouwt een logische redenering op.
- De student lost een casus/probleem op.
- De student neemt gefundeerde beslissingen.
- De student heeft inzicht in de organisatie van het beroep in termen van planning en prioriteiten.
- De student leidt uit een praktijksituatie een relevante vraag af.
- De student zoekt – op een efficiënte manier –literatuur op over een bepaald onderwerp en hij vat het samen.
- De student vertaalt de bevindingen uit de literatuur naar de praktijk.
- De student verwijst op een correcte manier naar de bronnen in de tekst en in de literatuurlijst.
- De student geeft blijk dat hij kan omgaan met stress.
Inhoud
groepseindwerk:
In groep van 3 max. 4 personen een uur studioradio maken. Format, rubrieken, muziekkeuze, presentatie, reportages, studiogesprekken...
individueel eindwerk in geval van internationale stage:
- Geschikte onderwerpen en invalshoeken ontdekken voor een radioreportage. - Bekijken en analyseren van bestaande reportages - Journalistieke reportage maken voor Radio.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De eindwerkcommissie (eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenperiode. De student wordt tijdens het inkijkmoment op het einde van het academiejaar volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |