Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Media & Diversity
Bachelor in de journalistiek |
2010-11 |
nvt |
JOU_4672 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs-basiskennis Engels
Eindcompetentie
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
JOU_AC_11 | JOU_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03a | JOU_BS_03a - Snel en gericht informatie betreffende het onderwerp verzamelen met nieuwsgaringtechnieken en methoden van research | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_03b | JOU_BS_03b - Anderstalige bronnen raadplegen, analyseren en bewerken. | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_04 | JOU_BS_04 - Informatie presenteren in een adequate journalistieke vorm voor diverse media | Doorgroeiniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
kennis hebben van de plaats en de invloed van het vak in de samenleving; besef hebben van de impact die bepaalde informatie heeft op zijn doelgroep en het maatschappelijk debat
|
|
Inhoud
Voor het vak 'Media en Diversiteit' leren de studenten om het nieuws vanuit verschillende invalshoeken van de verschillende doelgroepen uit te werken (met name vanuit gender, leeftijd, etniciteit, fysieke beperkingen, geaardheid). Dit levert nieuwe, onverwachtse en toch journalistiek relevante verhalen op.
Het is ook de bedoeling om specifiek het verschil tussen de zogenaamde nichemedia en de inclusieve nieuwsaanpak te herkennen en uit te werken.
De inclusieve nieuwsaanpak betekent dat nieuwsmakers de door de reguliere media aangereikte nieuwsberichten gaan herdenken in functie van onze verkleurende en vergrijzende maatschappij. Deze (nieuws)verhalen moeten echter relevant en herkenbaar zijn voor het brede publiek en niet voor enkel één segment van het publiek.
Studenten maken ook kennis met nieuwe mediaformats die in binnen- en buitenland bedacht worden, formats waar wel degelijk ingespeeld wordt op de veranderende maatschappi,zonder dat dit echter als doel op zich wordt geformuleerd.
Centraal staat ook het leren netwerken in andere milieus dan de gebruikelijk.
Ik maak gebruik van kranten, tijdschriften, televisiefragmenten en nieuwsfragmenten die op het internet staan.
Het vak wordt getoetst aan de hand van individuele en groepsopdrachten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Intercultureel Communiceren. Wie durft? Duidelijke spelregels voor de nieuwsbrenger.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |