Begincompetentie
Geen specifieke voorkennis vereist, maar interesse voor media(ontwikkeling) is noodzakelijk
Leerresultaten
Inzicht in de geschiedenis en de recente ontwikkelingen van de Vlaamse (Belgische) traditionele en nieuwe media.
Inhoud
In de cursus mediaseminaries krijgen de studenten een overzicht van het medialandschap in Vlaanderen (en België) zowel van de geschreven pers als de audiovisuele.
Voorts krijgen de studenten inzicht in de samenwerkingsverbanden tussen de verschillende persgroepen (print, audiovisueel en crossmedia) met aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van die diverse persgroepen en hun toekomstmogelijkheden. Er gaat dan ook bijzondere aandacht naar de nieuwe initiatieven in de mediasector.
Bijkomend krijgen de studenten inzicht in de bijzondere werking van de diverse media (krant, magazine, radio en tv en nieuwe crossmedia) en in de specificiteit van de openbare en de commerciële media en de werking van nieuwsredacties in die diverse media. Kortom: ze leren het reilen en het zeilen van het journalistieke metier (deontologie, nieuwsgaring en nieuwsverwerking) aan de hand van concrete voorbeelden.
De studenten krijgen ook een inkijk in de wereld van de productiehuizen en leren aan de hand van concrete voorbeelden hoe een televisie- en / of radioprogramma tot stand komt.
De studenten verwerken al deze kennis in een monografie over een bepaald medium dat ze plaatsten in de context van de Vlaamse – Belgische mediasector en binnen de persgroep waartoe dat medium behoort.
De cursussen worden gegeven door mediaprofessionals uit al die sectoren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
De aanwezigheid op de mediaseminaries is verplicht. Elke afwezigheid moet met een geldig afwezigheidsbewijs gewettigd worden. Bij elke lezing worden de afwezigheden genoteerd. Ongewettigde afwezigheden worden in het eindresultaat verdisconteerd. De studenten moeten strikt alle richtlijnen voor het vak Mediaseminaries opvolgen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | TEST
Van de studenten wordt verwacht dat ze een parate kennis hebben over
• de ontstaansgeschiedenis en de stand van zaken vandaag van de diverse media in Vlaanderen
• de samenwerkingsverbanden en specifieke profielen van die media
• deontologie van de journalist
• de werking van nieuwsredacties
• de nieuwsgaring en nieuwsverwerking in diverse media
• de werking van productiehuizen
Die kennis wordt getest aan de hand van een aantal mediatrefwoorden en namen van belangrijke mediafiguren van vroeger en nu. Die test is te vergelijken met het trefwoordenexamen zoals dat gebruikelijk is / was op journalistenexamens op de openbare omroep en de commerciële.
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | TEST (individueel) 80 %
Van de studenten wordt verwacht dat ze een parate kennis hebben over
• de ontstaansgeschiedenis en de stand van zaken vandaag van de diverse media in Vlaanderen
• de samenwerkingsverbanden en specifieke profielen van die media
• deontologie van de journalist
• de werking van nieuwsredacties
• de nieuwsgaring en nieuwsverwerking in diverse media
• de werking van productiehuizen
Die kennis wordt getest aan de hand van een aantal mediatrefwoorden en namen van belangrijke mediafiguren van vroeger en nu. Die test is te vergelijken met het trefwoordenexamen zoals dat gebruikelijk is / was op journalistenexamens op de openbare omroep en de commerciële.
|