Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Mediaseminaries


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5171
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Verleyen Theresia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Geen specifieke voorkennis vereist, maar interesse voor media(ontwikkeling) is noodzakelijk

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieElementair niveau
    JOU_AC_09JOU_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenElementair niveau

    Leerresultaten

    Inzicht in de geschiedenis en de recente ontwikkelingen van de Vlaamse (Belgische) traditionele en nieuwe media.

    Inhoud

    In de cursus mediaseminaries krijgen de studenten een overzicht van het medialandschap in Vlaanderen (en België) zowel van de geschreven pers als de audiovisuele.


     


    Voorts krijgen de studenten inzicht in de samenwerkingsverbanden tussen de verschillende persgroepen (print, audiovisueel en crossmedia) met aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van die diverse persgroepen en hun toekomstmogelijkheden. Er gaat dan ook bijzondere aandacht naar de nieuwe initiatieven in de mediasector.


     


    Bijkomend krijgen de studenten inzicht in de bijzondere werking van de diverse media (krant, magazine, radio en tv en nieuwe crossmedia) en in de specificiteit van de openbare en de commerciële media en de werking van nieuwsredacties in die diverse media. Kortom: ze leren het reilen en het zeilen van het journalistieke metier (deontologie, nieuwsgaring en nieuwsverwerking) aan de hand van concrete voorbeelden.


     


    De studenten krijgen ook een inkijk in de wereld van de productiehuizen en leren aan de hand van concrete voorbeelden hoe een televisie- en / of radioprogramma tot stand komt.


     


    De studenten verwerken al deze kennis in een monografie over een bepaald medium dat ze plaatsten in de context van de Vlaamse – Belgische mediasector en binnen de persgroep waartoe dat medium behoort.


     


    De cursussen worden gegeven door mediaprofessionals uit al die sectoren.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Printmedia in Vlaanderen

    Evaluatie

    De aanwezigheid op de mediaseminaries is verplicht.  Elke afwezigheid moet met een geldig afwezigheidsbewijs gewettigd worden. Bij elke lezing worden de afwezigheden genoteerd.  Ongewettigde afwezigheden worden in het eindresultaat verdisconteerd. De studenten moeten strikt alle richtlijnen voor het vak Mediaseminaries opvolgen.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% TEST Van de studenten wordt verwacht dat ze een parate kennis hebben over • de ontstaansgeschiedenis en de stand van zaken vandaag van de diverse media in Vlaanderen • de samenwerkingsverbanden en specifieke profielen van die media • deontologie van de journalist • de werking van nieuwsredacties • de nieuwsgaring en nieuwsverwerking in diverse media • de werking van productiehuizen Die kennis wordt getest aan de hand van een aantal mediatrefwoorden en namen van belangrijke mediafiguren van vroeger en nu. Die test is te vergelijken met het trefwoordenexamen zoals dat gebruikelijk is / was op journalistenexamens op de openbare omroep en de commerciële.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% TEST (individueel) 80 % Van de studenten wordt verwacht dat ze een parate kennis hebben over • de ontstaansgeschiedenis en de stand van zaken vandaag van de diverse media in Vlaanderen • de samenwerkingsverbanden en specifieke profielen van die media • deontologie van de journalist • de werking van nieuwsredacties • de nieuwsgaring en nieuwsverwerking in diverse media • de werking van productiehuizen Die kennis wordt getest aan de hand van een aantal mediatrefwoorden en namen van belangrijke mediafiguren van vroeger en nu. Die test is te vergelijken met het trefwoordenexamen zoals dat gebruikelijk is / was op journalistenexamens op de openbare omroep en de commerciële.