Via de opleiding verwerf je startcompetenties waarmee je in het werkveld stevig in je schoenen staat. Je kan volwaardig en zelfstandig functioneren conform het beroepsprofiel van onderwijzer(es) - als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, als opvoeder, als inhoudelijk expert, als organisator, als innovator en onderzoeker, als partner van ouders/verzorgers, als partner van externen, als lid van de onderwijsgemeenschap, als lid van een schoolteam en als cultuurparticipant.
Je bent bovendien uitstekend opgeleid in het implementeren van ICT in de klas, gebruiken van uiteenlopende werkvormen die alle kinderen aanspreken en bezit hedendaagse inzichten in alle leerdomeinen van de lagere school.
De opleiding is opgebouwd rond drie leerlijnen: KINDEREN – BEGELEIDEN – SCHOOLTEAM.
KINDEREN: wie zijn zes- tot twaalfjarigen, wat doen ze? Verken hun leefwereld, hun interesses, hun spel, hun manier van communiceren, hun bewegen, hun denken, … Zo ontdek je een rijke diversiteit waarop je leert inspelen. In een laatste fase zoom je in op kinderen met specifieke behoeften (bijv. sociaal-emotionele problemen, leermoeilijkheden,…) vanuit het zorgkader.
BEGELEIDEN: verken alle interactie- en begeleidingsvormen en leer hoe betrokkenheid en welbevinden van de kinderen hierbij centraal staan. Test vele begeleidingsvormen uit in stagesettings en verbreedt je mogelijkheden daarin. Verder werk je ook thematisch, muzisch en probleemgestuurd.
FUNCTIONEREN IN EEN SCHOOLTEAM: Je verkent de school van vandaag en van de toekomst, je oriënteert je op jouw taak als klasleraar en als teamspeler in het schoolteam. Je wordt vaardig in het omgaan met ouders en verzorgers van kinderen, legt contacten met en verkent de schoolondersteunende diensten. Kortom je verwerft alle basiscompetenties nodig om perfect te kunnen functioneren in een schoolteam.