Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Inhoudelijk expert Nederlands 1


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_3080
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Brepoels Maria
  • Truyts Christel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

eindtermen secundair onderwijs


Eindcompetentie

BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Elementair niveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau

Leerresultaten

Eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel (zie Basiscompetenties Leraar lager Onderwijs):

1.GESPREKKEN VOEREN met kinderen als volwaardige gesprekspartners om de taalontwikkeling te ondersteunen, d.w.z. zorgen voor een begrijpelijk en interactief taalaanbod, taalproductie stimuleren en feedback geven op talige uitingen van leerlingen

2.het BEGRIPPENKADER van kinderen uitbreiden in alle activiteiten van de basisschool

3.de SPELLINGVAARDIGHEID van kinderen verhogen

4.de LITERAIRE COMPETENTIE van kinderen stimuleren :

- eigen literaire competentie ontwikkelen

- een leesomgeving kunnen creëren om de ontwikkeling van de literaire competentie van kinderen te stimuleren

- een kwalitatief en gevarieerd poëzieaanbod voor kinderen kunnen samenstellen

5. de TAALVAARDIGHEID van kinderen verhogen met de nadruk op spreek- en luistervaardigheden



6. de student beheerst  kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en  verdieping):

   * het taalsysteem op vlak van woordbouw, zinsbouw en tekstopbouw

   * het spellingsysteem

   * zich vlot schriftelijk uitdrukken en daarbij het taalsysteem van het Nederlands toepassen

Inhoud

- inzicht in de groeiende taalontwikkeling van kinderen en de factoren die het groeiende taalleerproces van kinderen beïnvloeden

- inzicht in hoe het proces van de opbouw van de woordenschat verloopt en volgens welke stappen woorden kunnen worden aangeleerd

- inzicht in de eisen die literaire teksten stellen aan hun lezers en kunnen beoordelen welke boeken in literair en pedagogisch opzicht waardevol zijn voor lezers

- inzicht in de eisen waaraan poëzie moet voldoen

- inzicht in de principes waarop de spelling steunt en de spellingstrategieën die een schrijver hanteert

- weten hoe men als volwassene gesprekken kan voeren met kinderen die hun taalontwikkeling ondersteunen

- inzicht in de deelvaardigheden die een spreker en een luisteraar nodig hebben wanneer ze een bepaalde bedoeling willen realiseren

- inzicht in de spreek- en luisterstrategieën

- inzicht in wat de precieze leerinhoud is bij de spreek- en luistervaardigheden in een communcatieve situatie over een bepaald onderwerp

- beheersing van kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):

   * het taalsysteem op vlak van woordbouw, zinsbouw en tekstopbouw

   * het spellingsysteem

   * zich vlot schriftelijk uitdrukken en daarbij het taalsysteem van het Nederlands toepassen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Softwarepakket nederlandse spelling

Evaluatie

-Studenten die niet voldoende verzorgd en expressief spreken, krijgen de kans om hun mondeling taalgebruik bij te werken om alsnog na afloop van IE Ned 2 de norm te behalen.

-Om geëvalueerd te worden moeten studenten alle taken inleveren en alle deelexamens afleggen.

-Indien studenten geen 50 % behalen op het examen taalvaardigheid wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Inhoudelijk expert Nederlands 1 herleid naar 7/20

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40% Schriftelijk examen (taalvaardigheid) waarop studenten 50% behalen. Indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Inhoudelijk expert Nederlands 1 herleid naar 7 op 20
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40% Schriftelijk examen taalvaardigheid waarop studenten 50 % behalen. indien studenten dit niet behalen, wordt het totale cijfer voor het opleidingsonderdeel Inhoudelijk expert Nederlands 1 naar 7/20 gebracht.