Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Domeinspecifieke onderwijsvaardigheden MUVO 2
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_3077 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Demesmaeker Suzanne
- Winnelinckx Anneleen
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'domeinspecifieke onderwijsvaardigheden MUVO 1'.
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Elementair niveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.08 | 1.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_01.09 | 1.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie. | Elementair niveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.3 | 3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
1.Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: kan domeinoverstijgende muzische activiteiten uitwerken en aanpassen aan de doelgroep
2.Leraar als inhoudelijk expert: kan de basisvaardigheden van elk domein integreren in een vakoverstijgende werking
3.Leraar als organisator: kan muzische activiteiten praktisch aanpakken en begeleiden
4.Leraar als partner van externen: heeft ruime kennis en vaardigheden om met externe aanbieders van muzische activiteiten te communiceren vanuit een didactisch verantwoord oogpunt
5.Leraar als cultuurparticipant: staat open voor een ruim en uiteenlopend muzisch aanbod op niveau van de doelgroep en op eigen niveau.
Inhoud
Kwaliteit en muzische vorming
- De verschillende elementen die de kwaliteit van een muzische activiteit verhogen, inzetten in een eigen les of vanuit diverse bronnen.
- Diverse vormen van (zelfsturend) muzisch werken zoals hoekenwerk, projectwerk linken aan muzische vorming.
- De elementen die belangrijk zijn in de procesbegeleiding omschrijven en toepassen in muzische activiteiten met kinderen.
- Een leerlijn ontwikkelen waarin de domeinen, integratie, diverse vormen van muzisch benaderen aan bod komen.
- De leerkracht als cultuurparticipant kunnen vertalen naar de praktijk.
Leerlijnen
- een leerlijn ontwikkelen waarin de domeinen, integratie, diverse vormen van muzisch benaderen aan bod komen vanuit de leerstijlen van Kolb.
- het ontwikkelingsniveau in de verschillende muzische domeinen weergeven in het curriculum muzische vorming van kleuter- tot secundair onderwijs.
Procesbegeleiding
-Gerichte tussenkomen bij hulpvragen van kinderen, zodat de kinderen in een evenwicht blijven tussen zelfstandigheid en betrokkenheid.
-De verschillende functies van een begeleider in een muzische activiteit aangeven vanuit de begeleidersmethodiek.
-het aandeel van de drie elementen leerkracht-leerling-activiteit op het muzisch proces kunnen weergeven.
Evaluatie
- Een gefundeerde visie hebben op het evalueren en rapporteren van muzische vorming. Met ouders en andere opvoeders hierover kunnen communiceren.
- Een activiteit nabespreken in functie van de gekozen doelen en de kinderen zelfstandig laten reflecteren over het afgelegde proces.
Integratie
•Een activiteit opbouwen met inspiratie uit de kunsten, een beeldend werk, een dansvoorstelling, een theaterstuk voor kinderen, poëzie, luistermateriaal, …
•Een integratieactiviteit kunnen opbouwen waarin twee domeinen evenwaardig aan bod komen. Reflecteren over de meerwaarde van de activiteit.
•Opdrachten in de muzische domeinen ondersteunend kunnen inzetten om een focus uit een domein te beklemtonen.
•Een project en/of thema muzisch uitwerken en in een traject vanuit de drie-eenheid vorm, betekenis, domeinaspecten.
•Een item uit andere leergebieden muzisch kunnen benaderen zonder in vervlakking te vervallen.
•Reflecteren over de bijdrage van muzische vorming in leergebiedoverstijgende eindtermen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |