Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_980 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- De Winter Willem
- Thijs Phaedra
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.10 | 1.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. | Elementair niveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_02.4 | 2.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. | Elementair niveau |
BALLO_02.6 | 2.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_05.3 | 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. | Elementair niveau |
BALLO_06.4 | 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs. | Elementair niveau |
BALLO_09.1 | 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. | Elementair niveau |
BALLO_09.2 | 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. | Elementair niveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Elementair niveau |
BALLO_11_A1 | A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De leerkracht als PERSOON:
Weet respectvol om te gaan met referentiekader, behoeften en gevoelens van collega's, leerlingen en hun omgeving;
Kan kritisch reflecteren over eigen functioneren en handelen;
De leerkracht als PROFESSIONAL:
Kan verantwoordelijkheid opnemen voor de eigen professionele ontwikkeling binnen een multi-religieuze samenleving in deze post-moderne tijd;
Ontwikkelt zijn interesse voor de levensbeschouwlijke dimensie van ons mens-zijn;
Leert -in confrontatie met de christelijke spiritualiteit- stil te staan bij de eigen beroepsspiritualiteit ;
De leerkracht als LID VAN DE SAMENLEVING:
Verheldert zijn eigen visie op religie, zingeving en levensbeschouwing en kan hierover in gesprek gaan met collega's, ouders en leerlingen;
Inhoud
Deze hoorcolleges bouwen verder op lectuuropdrachten rond twee thema's:
1° Thema: "Moeder, in welke wereld leven wij? Post(laat)-modernisme"
- situering
- verschijningsvormen : negatief - positief
- uitdaging
'De snelkookpan zonder ventiel-over depressie' Mensen Onderweg
'In borderline zien we onze eigen levensvragen weerspiegeld' D. De Wachter
' We hebben alles, behalve genoeg' D. Geldof
' Uiweg voor maatschappelijk onbehagen' Ad Verbrugge
2° Thema: 'Geloven in je werk, zoektocht naar een christelijke beroepsspiritualiteit'
- plaatsbepaling van spiritualiteit
- hoofdaccenten van een christelijke spiritualiteit
- werkzaamheid in onderwijs en zorg
- besluit: te mooi om waar te zijn?
'Van God, iets en niets, vowassen geloof' D. Hutsebaut
'Elk wereldbeeld kan leiden tot barbarij' A. McGrath
'God is de naam die ik geef aan het mysterie van het bestaan' E.-E. Schmitt
'Medelijden is het hart van het evangelie' J. Vanier
'De spiritualiteit van het engagement' Mgr. J. Gaillot
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |