Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert Frans
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_1744 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De studenten hebben de vakgebonden eindtermen Moderne Talen - Frans bereikt binnen een ASO-of een TSO-(Handel/Secretariaat-talen) richting. De vereiste kennis omvat zowel een beheersing van de taalkundige (woordenschat, spraakkunst) als van de communicatieve vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, lezen).
De student toont interesse in het leren van een vreemde taal. Hij staat open voor andere culturen en ziet de aanwezigheid van verschillende culturen in de hedendaagse samenleving als een verrijking. Hij toont respect voor mensen die een andere taal als het Nederlands als moedertaal hebben.
Eindcompetentie
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Mondelinge vaardigheden:
De studenten beheersen de basiskennis en basisvaardigheden Frans.
-Ze kunnen zich op natuurlijke wijze expressief uiten.
-Ze kunnen duidelijk verstaanbaar spreken met de nodige aandacht voor articulatie, stemvolume, tempo, intonatie.
-Ze kunnen ideeën en gedachten helder en duidelijk verwoorden.
-Ze kunnen de regels van de taalsystematiek toepassen.
-Ze kunnen eenvoudige luisteropdrachten tot een goed einde brengen.
-Ze kunnen informatie halen uit een origineel Frans gesproken boodschap (weerbericht, nieuwsuitzending, film, gesprek ...).
Schriftelijke vaardigheden:
De studenten beheersen de basiskennis en basisvaardigheden.
-Ze kunnen ideeën en gedachten helder en duidelijk noteren.
-Ze kunnen de regels van de taalsystematiek toepassen bij het schrijven van korte teksten over henzelf, hun familie, de actualiteit, hun omgeving, ...).
-Ze kunnen de nodige aandacht besteden aan spelling-en tekstconventies.
-Ze kunnen een eenvoudige Franse tekst (krantenartikel, fragment jeugdboek, weerbericht, ...) lezen en de inhoud ervan begrijpen en verwerken.
Inhoud
Taalkundige competenties:
-lexicale vaardigheden
-morfo-syntactische vaardigheden
(Inter)-culturele competenties
Communicatieve competenties:
-Luistervaardigheid
-Leesvaardigheid
-Gespreksvaardigheid
-Spreekvaardigheid
-Schrijfvaardigheid
Nuttige achtergrondmaterialen bij het instuderen:
Les 500 exercices de Grammaire, niveau B1: avec corrigés
Auteur: Caduineau-Gündüz M.-P., e.a.
Uitgever: Hachette-FLE, Paris
uitgavejaar: 2007
ISBN: 978-2011554338
Les 500 exercices de Grammaire, niveau B2: avec corrigés
Auteur: Caduineau-Gündüz M.-P., e.a.
Uitgever: Hachette-FLE, Paris
uitgavejaar: 2007
ISBN: 978-2011554383
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Grammaire trajet
- Les 500 exercices de Grammaire, niveau B1: avec corrigés
- Les 500 exercices de Grammaire, niveau B2: avec corrigés
- Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, niveau intermédiaire
- Vocabulaire Progressif du français, niveau débutant
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | |