Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inhoudelijk expert WO
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_985 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vermeulen Kristin
- Verbruggen Werner
- Klynen Kurt
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
Leerresultaten
Eindcompetenties
De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-natuur van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.
De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-ruimte van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.
De leraar als inhoudelijk expert: Beheersen met diepgang van de leerinhouden en vaardigheden WO-tijd van de lagere school zoals beschreven in de inhoud van dit opleidingsonderdeel.
Inhoud
Basisbegrippen bij de beschrijving (bouw en fysiologie) van planten en dieren correct hanteren. Verbanden kunnen leggen tussen de bouw en levenswijze/levensverrichten van planten en dieren.
Aanpassingen van planten en dieren aan seizoenscondities beschrijven, verklaren en toelichten met voorbeelden.
De verschillende schakels van een voedselketen ontdekken en identificeren, voedselrelaties in een voedselweb/piramide weergeven en zelf een voedselweb/piramide opstellen en interpreteren.
Planten en dieren kunnen situeren in het planten- en dierenrijk op basis van uitwendige kenmerken en levenswijze/verrichtingen.
Verwoorden dat planten en dieren zich op verschillende wijzen voortplanten en een verschillend ontwikkelingsproces doormaken.
De opbouw en werking van 8 stelsels van het menselijk lichaam beschrijven en verklaren. A.d.h.v. eenvoudige proeven en experimenten natuurkundige verschijnselen en technische inzichten aantonen en verklaren; en toepassingen van deze begrippen en principes herkennen in de directe omgeving.
Vlot werken met een dieren- en plantengids en een determinatiesleutel. Verantwoord omgaan met levend materiaal Respect opbrengen voor de natuur als geheel en bewust kiezen voor het behoud van de natuur. De natuur waarderen en beschermen.
Topografie België en Europa
Voorstellingen van onze leefwereld
Oriëntatie in de ruimte
Kosmografie (dmv eigen opzoekwerk+forum)
Reliëf en hydrografie
Weer en klimaat
Een globale kennis van de geschiedenis hebben, tot net niet nu. Dwz de actualiteit volgen en gebeurtenissen kunnen kaderen. Hierbij meerdere, “objectieve” bronnen hanteren.
De historisch-wetenschappelijke indeling van de geschiedenis kennen (tijdlijn): van elke periode de grote lijnen kennen wat de vier domeinen betreft (nl. politiek, sociaal, cultuur en economie), net zoals de samenhang tussen deze domeinen. Nadruk ligt op continuïteit-discontinuiteit, niet op afzonderlijke details in de marge van maatschappelijke ontwikkelingen. …..
De grondbeginselen van de historische kritiek beheersen: kennis van de soorten bronnen en hoe ermee om te gaan, vaardig zijn hierin.
Een uitgebreid mentaal referentiekader bezitten op eigen niveau.
De vaardigheden bezitten om op te zoeken wat men niet weet en om de gevonden info te beoordelen vanuit het eigen referentiekader.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Natuur
Cursussen
Handboeken
- Dieren- en plantengids voor onderweg
- Leerplan wereldoriëntatie basisonderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Ruimte
Cursussen
Handboeken
- Leerplan wereldoriëntatie basisonderwijs
- Plantyn Basisatlas
- Wolters' Kleine Wereldatlas editie 2009 (incl. cd-rom)
Tijd
Leerplan wereldoriëntatie basisonderwijsOnvoorspelbaar verleden
Evaluatie
Voorwaarde om te slagen : een student kan enkel een credit behalen voor dit onderdeel, als hij/zij voor elk deelgebied slaagt.
Natuur |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Tijd |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | met mondelinge toelichting | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | met mondelinge toelichting | Ruimte |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |