Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Functioneren in een school- en onderwijsgemeenschap


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_7077
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Heddegem Ilse

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Competenties van: kind in ontwikkeling; begeleiden van leerprocessen 1; begeleiden van leerprocessen 2;

Eindcompetentie

BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Doorgroeiniveau
BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Doorgroeiniveau
BALLO_06Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van de ouders of verzorgersIntegratieniveau
BALLO_06.16.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.Integratieniveau
BALLO_06.26.2 De leerkracht kan met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen.Integratieniveau
BALLO_06.36.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.Integratieniveau
BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Integratieniveau
BALLO_06.56.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Integratieniveau
BALLO_06.66.6 De leerkracht kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.Integratieniveau
BALLO_07Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteamIntegratieniveau
BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Integratieniveau
BALLO_07.27.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.Integratieniveau
BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Integratieniveau
BALLO_07.47.4 De leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen.Integratieniveau
BALLO_07.57.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Integratieniveau
BALLO_08Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenIntegratieniveau
BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Integratieniveau
BALLO_08.28.2 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Integratieniveau
BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapIntegratieniveau
BALLO_09.19.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.Integratieniveau
BALLO_09.29.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.Integratieniveau
BALLO_1111 - AttitudesIntegratieniveau
BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Integratieniveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Integratieniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Integratieniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Integratieniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Integratieniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Integratieniveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Integratieniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Integratieniveau

Leerresultaten

1. Onderwijs- en schoolorganisatie

1.A Kennis van: - recente ontwikkelingen in onderwijs en referentiekaders om ontwikkelingen in onderwijs te duiden. - referentiekaders om het lerarenberoep maatschappelijk te kunnen situeren. - basiscompetenties en beroepsprofiel van de leraar lager onderwijs. - structuur en werking van de verschillende onderwijsniveaus, met inbegrip van het buitengewoon onderwijs;  - inhoudelijke opbouw en samenhang binnen en tussen de diverse leergebieden en de leergebiedoverschrijdende thema’s. - administratieve taken van de leraar, inclusief het doel ervan. - concepten ‘pedagogisch project’ en ‘schoolwerkplan’. - samenwerkingsverbanden binnen de school, decretale participatiestructuren, overlegorganen en hun bevoegdheden, schoolbeleid (b.v. schoolwerkplan, aanwenden van lesurenpakket). - functies en taken binnen een school. - diverse vormen van leerkrachtbegeleiding. - relevante informatiebronnen m.b.t. ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder gelijke onderwijskansen, participatie en brede school. - relevante en toegankelijke informatiebronnen van onderwijsonderzoek. - kenmerken van praktijkgericht onderzoek.

1.B Vaardigheden: - Op correcte wijze omgaan met een aantal administratieve taken die behoren tot het takenpakket van de leraar. - Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek, relevant voor de eigen onderwijspraktijk.



2. Onderwijsrecht en -beleid

2.A Kennis van: - deontologie i.v.m. gegevens over kinderen. - basisregelgeving en instanties of bronnen die toegang geven tot geselecteerde en goed toegankelijke juridische kennis rond de rechten van het kind en van ouders of verzorgers. - onderwijswetgeving en kanalen die informatie verschaffen over de vigerende wetten, decreten en besluiten betreffende het Vlaamse onderwijs en de omzendbrieven. - referentiekaders om de huidige beleidslijnen in het Vlaamse onderwijs te duiden.

2.B Vaardigheden: - Zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen: relevante en actuele informatie over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap verzamelen; op de hoogte zijn van de rechten van leerlingen en daaruit conclusies trekken voor evaluatie en advisering. - Inzicht verschaffen in de huidige beleidsontwikkelingen binnen onderwijs.



3. Samenwerking binnen de schoolorganisatie en met externen

3.A Kennis van: - groepsdynamische en interactieprocessen. - typologieën van schoolculturen. - agogische inzichten m.b.t. de communicatie tussen ouders en school. - beschikbare hulpverleningsinstanties- en personen. - diversiteit van sociale en culturele realiteiten van ouders of verzorgers. - zoekmethoden om initiatieven of instanties op te sporen die onderwijsbetrokken zijn in een bepaalde regio.

3.B Vaardigheden: - Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam: zijn opdracht realiseren in samenwerking met de leden van het schoolteam, rekening houdend met de schoolcultuur; overleggen over taakverdeling en deze naleven; participeren aan overleg over het schoolbeleid; in dialoog reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen; feedback integreren in eigen handelen. - Onder begeleiding en in team op een planmatige wijze hulp bieden bij problemen, indien nodig samen met externen (bijvoorbeeld CLB). - Met ouders of verzorgers communiceren over hun kind m.b.t. leervorderingen, gedrag- en houdingsaspecten en studiekeuze; ondersteuning thuis; hulpverlening. - In overleg met het team ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders. - Met ouders of verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs. - Met behulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren.

Inhoud

1. Onderwijs- en schoolorganisatie: De studenten nemen een zelfstudiepakket door waarmee zij inzicht verwerven in ondermeer onderwijsstructuur, onderwijsconcepten, administratieve taken van de leraar lager onderwijs, overlegorganen binnen het onderwijs,  structurering van de leergebieden en vakoverschrijdende thema’s, …



2. Onderwijsrecht en -beleid: de studenten leren zich tijdens de lessen documenteren over en verwerven inzichten in het huidige onderwijsbeleid en de wetgeving waarin dit resulteert, en over de eigen rechtspositie en die van hun leerlingen.



3. Samenwerking binnen het schoolteam en met externen: Aan de hand van een literatuurstudie, eigen ervaringen en interviews met ervaringsdeskundigen, verwerven de studenten inzichten en vaardigheden om op een professionele manier in overleg te gaan met collega’s, ouders of verzorgers en externen (CLB, schoolopbouwwerk, …). In groepjes maken ze op basis van deze studie een paper rond een bepaald deelthema, die ze nadien presenteren.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%