Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Capita selecta
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_333 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Fournier Myriam Thérése Elisabeth
- Vanslembrouck Lies
- El Yousfi Fatima
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Elementair niveau |
BALLO_02.2 | 2.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_02.4 | 2.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. | Elementair niveau |
BALLO_02.6 | 2.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Elementair niveau |
BALLO_09.2 | 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Elementair niveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De leraar als opvoeder
-De leerkracht kan met respect voor eigenheid en diversiteit, sensitief en inlevend omgaan met de leerlingen;
De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
-De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.
De ondersteunende kennis omvat relevante en toegankelijke informatiebronnen van onderwijsonderzoek.
-De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
- De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.
De ondersteunende kennis omvat recente ontwikkelingen in onderwijs en referentiekaders om ontwikkelingen in onderwijs te duiden.
De leraar als cultuurparticipant
-De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: het sociaal-politieke domein; het sociaal-economische domein; het levensbeschouwelijke domein; het cultureel-esthetische domein; het cultureel-wetenschappelijke domein.
-De leerkracht kan werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie over die thema’s en ontwikkelingen, en erover dialogeren.
-De ondersteunende kennis omvat relevante informatiebronnen.
Relationele gerichtheid:
-in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
Kritische ingesteldheid:
-bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
Inhoud
Gedurende 4 avonden worden er 4 maatschappelijk relevante thema's (zoals bvb. interculturaliteit, gezonde voeding, verslaving, kansarmoede, consumentengedrag,...) gepresenteerd in een uiteenzetting door experten uit het werkveld.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |