Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_5407 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- De Bouw Brenda
- Pauwels Femke
- Bryon Els
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Elementair niveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Elementair niveau |
BALLO_08.1 | 8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. | Elementair niveau |
BALLO_09.2 | 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving. | Elementair niveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Dit opleidingsonderdeel biedt inzicht in de werking van de bibliotheek en informatiebronnen gelinkt aan onderwijs. De student wordt vaardig in gericht en efficiënt de nodige informatie kan opzoeken – in bibliotheek en via digitale weg - om onderwijsgerelateerde vraagstukken en problemen te analyseren en te begrijpen. De student leert de juiste zoekstrategie gebruiken om passende gegevens te verzamelen. De student leert een zinvolle selectie maken uit verzamelde gegevens.
Vervolgens ligt het accent op het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en een meer gerichte voorbereiding op taken van de opleiding en de scriptie aan de hand van opdrachten. Studenten leren theoretische inzichten toepassen in praktijksituaties. Het is de bedoeling dat studenten wetenschappelijke literatuur leren opzoeken en raadplegen.
Verder wordt een inleiding gegeven in de methodologie van het wetenschappelijk onderzoek.
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel biedt inzicht in de werking van de bibliotheek en informatiebronnen gelinkt aan onderwijs. De student wordt vaardig in gericht en efficiënt de nodige informatie kan opzoeken – in bibliotheek en via digitale weg - om onderwijsgerelateerde vraagstukken en problemen te analyseren en te begrijpen. De student leert de juiste zoekstrategie gebruiken om passende gegevens te verzamelen. De student leert een zinvolle selectie maken uit verzamelde gegevens.
Vervolgens ligt het accent op het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en een meer gerichte voorbereiding op taken van de opleiding en de scriptie aan de hand van opdrachten. Studenten leren theoretische inzichten toepassen in praktijksituaties. Het is de bedoeling dat studenten wetenschappelijke literatuur leren opzoeken en raadplegen.
Verder wordt een inleiding gegeven in de methodologie van het wetenschappelijk onderzoek.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Cursus
- Cursus in zelfstudie
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |