Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Kind in ontwikkeling
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_7413 |
8 |
240 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Boon Tim
- Winnelinckx Anneleen
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Elementair niveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school. | Elementair niveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Elementair niveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Elementair niveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Elementair niveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Elementair niveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student heeft inzicht in
- de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.
- studiemotivatie (gedrag, intrinsiek, extrinsiek) en technieken om deze motivatie te bevorderen.
- de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.
De student kan een positief leefklimaat en een gestructureerd werkklimaat creëren.
Inhoud
Kinderen maken doorheen de lagereschoolleeftijd heel wat ontwikkelingen door. Een twaalfjarige kan en weet heel wat meer dan een zesjarige. Deze ontwikkeling verloopt niet voor iedereen op de zelfde manier. Heel wat factoren beïnvloeden het verloop van de ontwikkeling. Inzicht in dit ontwikkelingsproces en in de factoren die erop van invloed zijn, is een basisvoorwaarde om op een goede manier met kinderen te kunnen werken.
Concrete inhoud:
1) Wat is ontwikkeling?
2) Cognitieve ontwikkeling
3) Sociale ontwikkeling
4) Morele ontwikkeling
5) Leefwereld van kinderen
6) Motivatie
7) Beroepsprofiel en basiscompetenties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | |