Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Kind in ontwikkeling


Opleiding Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLOA_7413
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Boon Tim
  • Winnelinckx Anneleen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Elementair niveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Elementair niveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Elementair niveau
BALLO_10.110.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein.Elementair niveau
BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Elementair niveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Elementair niveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Elementair niveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Elementair niveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Elementair niveau

Leerresultaten

De student heeft inzicht in



  • de leefwereld en de ontwikkeling van 6 tot 12-jarigen.

  • studiemotivatie (gedrag, intrinsiek, extrinsiek) en technieken om deze motivatie te bevorderen.

  • de basiscompetenties voor de leraar lager onderwijs.




De student kan een positief leefklimaat en een gestructureerd werkklimaat creëren.


Inhoud

Kinderen maken doorheen de lagereschoolleeftijd heel wat ontwikkelingen door. Een twaalfjarige kan en weet heel wat meer dan een zesjarige. Deze ontwikkeling verloopt niet voor iedereen op de zelfde manier.  Heel wat factoren beïnvloeden het verloop van de ontwikkeling. Inzicht in dit ontwikkelingsproces en in de factoren die erop van invloed zijn, is een basisvoorwaarde om op een goede manier met kinderen te kunnen werken.



Concrete inhoud:

1) Wat is ontwikkeling?

2) Cognitieve ontwikkeling

3) Sociale ontwikkeling

4) Morele ontwikkeling

5) Leefwereld van kinderen

6) Motivatie

7) Beroepsprofiel en basiscompetenties

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%