Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Vakoverstijgende eindtermen
Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLOA_3906 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Fournier Myriam Thérése Elisabeth
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Elementair niveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Elementair niveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Elementair niveau |
BALLO_07.1 | 7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam. | Elementair niveau |
BALLO_07.2 | 7.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven. | Elementair niveau |
BALLO_09.1 | 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. | Elementair niveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Elementair niveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Elementair niveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving.
De student herkent de vakoverschrijdende eindtermen in concrete materialen zoals artikels, lesmateriaal, ...
De student zoekt voorbeelden bij de uitgangspunten en domeinen van de vakoverschrijdende eindtermen.
De student kan lesmateriaal opzoeken en raadplegen over de vakoverschrijdende eindtermen.
De student bestudeert en bespreekt kritisch bestaand lesmateriaal over de vakoverschrijdende eindtermen.
Inhoud
Het theoretisch en praktisch verkennen van de vakoverstijgende eindtermen in de basisschool: sociale vaardigheden, leren leren, ICT.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het tijdig inleveren van de opdrachten is een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |